صادرات کشمش ایرانی از افغانستان
به گزارش وبلاگ صبوحا، مصطفی احمدی در پاسخ به اینکه چرا قیمت آجیل و خشکبار در ماه های اخیر به چند برابر افزایش یافته است گفت: قیمت بعضی اقلام از جمله کشمش، نخودچی، توت و انجیر بین 70 تا 100 درصد افزایش یافته است.
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران با بیان اینکه نگران تامین آجیل و خشکبار شب عید مردم نیستیم، اظهار کرد: در ماه های اخیر قیمت بعضی اقلام بیش از 60 تا 70 درصد افزایش یافته و در مجموع می توان گفت متوسط قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته هم اکنون بین 40 تا 50 درصد رشد داشته است.
احمدی درخصوص سه برابر شدن قیمت بعضی اقلام از جمله پسته در بازار اعلام کرد: افزایش قیمت سه برابری نداریم، اما ممکن است اندک مشتریانی سفارش دست چین پسته را بدهند و این ممکن است قیمت را به سه برابر افزایش دهد، اما در مجموع پسته ای که سال گذشته 130 تا 140 هزار تومان بود، هم اکنون 180 تا 190 هزار تومان قیمت دارد.
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران اظهار کرد: در بازار 70 نوع پسته داریم و هر کدام آنها در بازار قیمت خود را دارند و هم اکنون قیمت بهترین پسته اکبری در بازار بین 230 تا 240 هزار تومان در نوسان است.
این مقام مسوول در اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران معتقد است قیمت پسته ای که عموم مردم آن را می خرند، سال جاری نسبت به سال گذشته بین 40 تا 60 درصد گران شده است.
احمدی با بیان اینکه قیمت کشمش یا نخودچی سال جاری 100 درصد افزایش یافته است، گفت: با توجه به صادرات آجیل و خشکبار به کشورهای همسایه، عده ای از دلالان افغانستانی کشمش را از کشاورزان و فراوری نمایندگان با ارزهای خارجی می خرند و قیمت نیز برای آنها مهم نیست و پس از حمل آن به افغانستان کارتن آن را عوض می نمایند و محصول ایرانی را به اسم افغانستان به آمریکا و کانادا و کشورهای اروپایی صادر می نمایند.
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران تاکید نمود: سیاست های صادراتی خشکبار و پسته در دست دولت است، ولی خرید بعضی از محصولات توسط واسطه ها و دلالان از کشاورزان به صورت مستقیم قیمت بعضی از اقلام را در بازار افزایش داده است و ما نیز کاری نمی توانیم انجام دهیم.
وی اعلام کرد: صادرات بعضی از آجیل و خشکبار به کشور های منطقه و همسایه سبب شده قیمت کشمش 100 درصد، قیمت نخودچی 80 درصد و قیمت توت و انجیر بین 70 تا 100 درصد در بازار افزایش یابد.
کف قیمت آجیل تهران در میدان مولوی
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران در پاسخ به چرایی افزایش قیمت در بعضی آجیل فروشی ها در بعضی از مناطق شهری تهران اظهار داشت: هرچند قیمت بعضی از اقلام در آجیل فروشی های سطح شهر به خصوص بالای شهر متفاوت است، اما کف قیمت های انواع خشکبار و آجیل در بازار تهران یا بازار مولوی است.
وی با بیان اینکه هم اکنون قیمت پسته در بازار مولوی در عمده فروشی ها و خرده فروشی ها بین 160 تا 170 هزارتومان است، گفت: درخواست های سفارشی و دست چین مشتریان از همکاران ما ممکن است، قیمت آن را به چند برابر افزایش دهد.
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران اعلام کرد: آنالیز های کارشناسان ما نشان می دهد سال جاری نسبت به سال گذشته متوسط قیمت آجیل و خشکبار بین 30 تا 50 درصد افزایش یافته است، هرچند انتشار ویروس کرونا از اواخر سال گذشته که برای فروش شب عید خود را آماده می کردیم بازار را با کاهش مشتری روبرو کرد و این اتفاق ضرر و زیان زیادی به واحدهای صنفی خشکبار و آجیل وارد کرد.
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران تاکید نمود: هم اکنون کمبودی در بازار نداریم، اما سیاست های صادراتی در دست دولت است و در این زمینه باید به قیمت، مصرف داخلی و توان خریداران نیز توجه گردد.
این مقام مسوول در اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران معتقد است با توجه به روزهای خاتمهی سال اگر دولت در سیاست های صادراتی آجیل و خشکبار بازنگری کند، ممکن است قیمت بعضی از اقلام در آستانه شب عید متعادل گردد تا مردم و شهروندان بتوانند با قیمت مناسب این اقلام را خریداری نمایند.
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران در خاتمه اعلام کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و حضور مردم برای خرید به همه واحدهای صنفی خشکبار و آجیل در تهران توصیه می کنیم که در مراجعات مردم پروتکل های بهداشتی به دقت رعایت گردد تا از این شرایط عبور کنیم.
ایران هم اکنون یکی از عظیم ترین کشورهای فراوری نماینده پسته، انجیرخشک، خرما و کشمش در دنیا است و به طور متوسط در کشور هر سال حدود 170 هزارتن پسته فراوری می گردد. اما سال جاری فراوری پسته با 40 درصد افزایش به بیش از 220 هزار تن رسیده است. طبق آخرین آمار وب سایت آمار تجارت بین المللی Trade Map در سال گذشته، صادرات آجیل و خشکبار ایرانی حدودا 7/ 1 میلیارد دلار بوده است.با توجه به شرایط اقلیمی ایران و کیفیت مناسب محصولات کشاورزی، می توان موقعیت بسیار خوبی در زمینه صادرات خشکبار به بازارهای سراسر دنیا فراهم کرد.
طبیعی بودن محصولات، قند پایین و سالم بودن، از عوامل موثر بر گرایش و افزایش مصرف میوه و خشکبار ایرانی در کشورهای مختلف دنیا است.
منبع: دنیای اقتصاد
منبع: تجارت نیوز