کاهش دستمزد سال جاری کارگران؟

به گزارش وبلاگ صبوحا، ایلنا نوشت: افزایش دستمزد به ضرر کارگران است این گزاره را رسانه های دست راستی به قدری تکرار نموده اند که گاهی خود کارگران هم باورشان می گردد که اگر دستمزدشان افزایش پیدا کند به ضرر آن هاست! کسانی که مخالفت شان را با افزایش دستمزدِ کارگران به علم اقتصاد ربط می دهند، معتقدند که افزایش دستمزد نه تنها باعث افزایش قیمت ها می گردد بلکه با افزایش هزینه کارگاه، کارفرمایان دست به تعدیل نیرو می زنند و تعداد بسیاری از کارگرانِ خود را اخراج می نمایند و در نهایت این به ضرر کارگران است.

کاهش دستمزد سال جاری کارگران؟

نگرانی از اخراجِ کارگران بابت افزایشِ دستمزد، بیشتر از آنکه نگرانیِ نمایندگانِ کارگران باشد، نگرانیِ کارفرمایان بابتِ کمتر رفتنِ سود به جیبشان و بهانه ای برای مقاومت در برابر افزایش دستمزد است.

دستمزدِ کارگران طی سال ها به همین بهانه، بدون توجه به نرخ سبد معیشت و تورم مشخص شده و این شرایط رفته رفته معیشت مزدبگیران را نشانه گرفته است. به طوریکه با استناد به پژوهشی که مرکز پژوهش های مجلس در خصوص جمعیت فقیر ایران انجام داده، امروز به جایی رسیده ایم که 89درصد فقرای ایران کارگران و بازنشستگان هستند.

با این اوصاف اصلا دور از فکر نبود که افزایش 57درصدیِ دستمزد با وجود اینکه همچنان فاصله بسیاری با نرخ واقعیِ سبد معیشت دارد، مورد اعتراض نمایندگان کارفرمایی قرار بگیرد. آن ها بلافاصله بعد از مشخص دستمزد 1401 هشدار دادند که این افزایش دستمزد در نهایت به ضرر کارگران تمام خواهد شد و اخراجِ کارگران امری محتوم است.

اما آیا نشانه هایی از اخراجِ کارگران بعد از افزایش دستمزد داشته ایم؟ آیا می توان ارتباط مستقیمی بین افزایش دستمزد و اخراج کارگران یافت؟ علی اصلانی (عضو هیئت مدیره کانون های شورا های اسلامی کار سراسر کشور) در پاسخ به این سوالات می گوید: هنوز نمی توان در خصوص افزایش اندازه اخراج کارگران در سال نو به طور قاطع صحبت کرد.

خیلی از کارخانه ها فعالیت خود را از 15 فرودین ماه آغاز نموده اند و تا فهرست بیمه فرودین ماه به سازمان تامین اجتماعی منتقل نگردد و اردیبهشت ماه را نگذرانیم، نمی توانیم در این مورد صحبت کنیم. اما چیزی که ما می دانیم این است که خیلی از کارخانه ها در پی نیروی کار هستند و اتفاقا کمبود نیرو هم دارند.

اصلانی معتقد است: مناقشه بر سر حداقل دستمزدِ کارگران بیشتر سیاسی است تا کارفرمایان بتوانند یکسری مزایا از دولت بگیرند بنابراین نمی توان بهانه هایی مثل تاثیر افزایش دستمزد بر اخراج کارگران را قبول کرد.

وی اضافه کرد: اگرچه ما قبول داریم که هزینه بنگاه ها افزایش پیدا نموده است، اما تاثیری که افزایش دستمزد نسبت به سایر موارد بر افزایش هزینه های فراوری گذاشته، ناچیز است. به طور مثال هزینه حامل های انرژی از دی ماه تا فرودین ماه افزایش قابل توجهی داشته، اما کدامیک از کارفرمایان به این افزایش قیمت ها اعتراض داشته اند؟ چرا فقط نسبت به افزایش حداقل دستمزد واکنش نشان می دهند؟

اصلانی بعلاوه به افزایش قیمتِ فراوریات و خدمات اشاره می نماید و می گوید: کارخانه های بزرگ با افزایش دستمزد کارگران مسئله ای ندارند. اتفاقا افزایش دستمزد به نفع آن هاست چراکه قدرت خرید حقوق بگیران افزایش پیدا می نماید و تقاضا برای خرید بالا می رود و این باعث رونق فراوری محصولات و خدمات آن ها می گردد. به علاوه قیمت خدمات و فراوریات هر سال افزایش پیدا می نماید و دستمزدِ کارگران از همین افزایش قیمتِ محصولات پرداخت می گردد. نمی توان انتظار داشت که هر سال قیمت ها افزایش پیدا کند، اما دستمزد کارگران افزایش نداشته باشد.

قرار نیست همه سودِ افزایش قیمت فراوریات و خدمات به جیبِ کارفرمایان برود؛ اصلانی با این جمله ادامه می دهد: در خصوص بنگاه ها و کارگاه های کوچک هم باید بگویم که اگرچه بابت افزایش دستمزد، فشار بیشتری بر این کارفرمایان وارد می گردد، اما در اینجا هم اول باید به افزایش قمیت محصولات اشاره کنیم و دوم اینکه بعضی از این بنگاه ها همین الان هم دستمزدِ واقعی به کارگران نمی دهند. پس افزایش دستمزد تاثیر چندانی بر اخراج کارگران ندارد.

به گفته اصلانی؛ در حالیکه قبل از عید قیمت آرد کیلویی 4هزار و 800تومان بوده الان در بازار بدون فاکتور به 11هزار و هشتصد تومان رسیده و بعلاوه قیمت شکر بعد از عید به 19هزاروهشتصد تومان افزایش یافته است.

او می گوید: چرا هیچیک از نمایندگانِ کارفرمایی در خصوص این افزایش قیمتِ مواد اولیه حرف نمی زنند، اما تا حرف افزایش دستمزد می رسد صدای اعتراضشان بلند می گردد؟ عده ای کارشان این شده که در شبکه های مجازی دائم تکرار نمایند که افزایش دستمزد به ضرر فراوری است، اما واقعیت این است که مسائل کارفرمایان و فراوری را باید در جایی دیگر جُست.

منبع: فرارو

به "کاهش دستمزد سال جاری کارگران؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش دستمزد سال جاری کارگران؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید