نقشه جدید ترکیه برای بعضی استان های عراق

به گزارش وبلاگ صبوحا، یکی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق از خواب هایی که ترکیه برای بعضی استان های عراق کشیده است، پرده برداشت و خواهان شکایت از ترکیه به مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل شد.

نقشه جدید ترکیه برای بعضی استان های عراق

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ صبوحا به نقل از المعلومه، کاطع الرکابی عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق از طرح ترکیه برای استیلا بر استان های عراقی پرده برداشت.

وی اضافه نمود: حضور نیروهای ترکیه در اراضی عراق به ویژه اقلیم کردستان عراق و ادامه حملات آنها بر کسی پوشیده نیست. ترکیه به دنبال چنگ انداختن بر استان های عراقی است و این را به طوری علنی رئیس جمهور ترکیه به رسانه های این کشور اعلام نموده است.

الرکابی تاکید نمود: موضع گیری رئیس جمهور ترکیه گواه بر نقشه جدید ترکیه برای بعضی استان های عراقی است.

وی گفت: طمع ورزی های ترکیه همچنان در ذهن ترک هاست. حملات ترکیه به قربانی شدن شماری از غیرنظامیان منجر شده است و دولت باید به آن واکنش نشان دهد و اقدامات لازم را به منظور ممانعت از تکرار آن به کار گیرد.

الرکابی گفت: باید به سازمان ملل یا اتحادیه عرب یا سازمان کنفرانس اسلامی در این باره شکایت گردد.

همزمان محمد البلداوی نایب رئیس کمیته نظارت بر عملکرد دولت عراق امروز سه شنبه از سکوت دولت در قبال پرسه زنی خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در اراضی عراق و نقض آشکار حاکمیت عراق ابراز شگفتی کرد.

وی اضافه نمود: پرسه زنی وزیر دفاع ترکیه در اراضی عراقی مردود است زیرا ناقض حاکمیت کشور ماست.

البلداوی تاکید نمود: ادامه نقض حاکمیت عراق چه در زمین و چه در آسمان با روابط دوستی و حسن همجواری و قوانین و عرف بین المللی همخوانی ندارد.

وی اعلام نمود: مجلس عراق باید جلسه ویژه در زمینه نادیده دریافت حاکمیت عراق از سوی ترکیه و عدم فرمانبرداری آن در خروج نیروهایش، داشته باشد.

البلداوی تاکید نمود: اقلیم کردستان عراق مسئول بخش اعظم از اقدامات ترکیه و ادامه نقض مکرر حاکمیت عراق است زیرا با حضور نیروهای دولت مرکزی و مشترک برای حمایت از مرزهای شمالی موافقت نمی نماید.

محمد الشبکی نماینده وابسته به ائتلاف فتح در مجلس عراق هم بیان نمود: دولت باید واکنش مناسبی به نقض حاکمیت عراق از سوی ترکیه نشان دهد.

وی اضافه نمود: سفر خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه به پایگاه های نظامی این کشور در شمال عراق بدون هماهنگی با طرف عراقی با کسب مجوز از دولت عراق به مثابه نقض آشکار حاکمیت عراق و بی اعتنایی به اصول دیپلماتیک میان دو کشور است.

الشبکی گفت: ترکیه به حاکمیت عراق وقعی نمی نهد. این سفر دو بُعد دارد که این پایگاه های بدون علم یا موافقت دولت مرکزی هستند که باید وزارت خارجه واکنش نشان دهد. علاوه بر آن حضور این نیروها تعدی به هیبت عراق است.

وی بیان نمود: موضوع به نقض حاکمیت عراق محدود نیست بلکه دهن کجی به دولت است که وزیر دفاع بدون موافقت یا هماهنگی میان بغداد و آنکارا از پایگاه های نظامی ترکیه بازدید می نماید و از این رو دولت باید واکنشی در خور به آن نشان دهد.

عباس صروط عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق هم گفت: وزیر دفاع ترکیه باید با موافقت دولت عراق وارد کشور گردد و بازدید اخیر وی از یکی از پایگاه های ارتش ترکیه در شمال عراق نقض حاکمیت عراق است. وی هم اضافه نمود: باید واکنش مهم انجام گردد و نباید بدون پاسخ بماند.

عملیات جدید ترکیه در شمال عراق با نام پنجه صاعقه از روز شنبه هفته گذشته شروع شده و هنوز هم ادامه دارد. این عملیات مناطق متینا، زاب و آواشین را در بر می گیرد.

بر اساس اظهارات مقامات کرد، ترکیه بیش از 50 پایگاه نظارتی و دائمی در شمال عراق ایجاد نموده است.

عملیات های ترکیه طی دو سال گذشته در شمال عراق افزایش چشم گیری یافته و بعضی از آنها بیش از 40 کیلومتر در داخل عراق انجام می گیرد. ترکیه این عملیات ها را برای مقابله با گروه تروریستی پ ک ک عنوان می نماید؛ اما این عملیات ها منجر به اعتراض گروه ها و جریانات سیاسی در بغداد شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "نقشه جدید ترکیه برای بعضی استان های عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه جدید ترکیه برای بعضی استان های عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید