سمن ها به کاهش اثرات منفی گردشگری یاری می نمایند

به گزارش وبلاگ صبوحا، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، سمن ها به کاهش اثرات منفی گردشگری یاری می نمایند.

سمن ها به کاهش اثرات منفی گردشگری یاری می نمایند

چهارمین همایش گردشگری محور توسعه پایدار اصفهان با تاکید بر گردشگری علمی و آموزشی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار گردید.

ندا ترابی فارسانی، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان در این همایش و در سخنرانی با موضوع نقش و اهمیت سمن ها در گردشگری پایدار گفت: سازمان های مردم نهاد و یا ngo سازمان هایی غیر انتفاعی و مستقل از حکومت هستند که به صورت جمعی و در سطوح مختلف فعالیت دارند. سمن ها ممکن است بودجه هایی را کسب نمایند، اما در جهت اهداف مالی فعالیت نمی نمایند.

وی ادامه داد: سمن ها در پی توسعه گردشگری پایدار هستند، شکلی از گردشگری که 18 اصل دارد و کوشش می نماید مخاطب را با کمترین آسیب به یک زیست بوم وارد کند. 18 اصل گردشگری پایدار در سال 1995 نوشته شد یکی از این اصول که مورد تاکید قرار گرفته ارتباط بین صنعت گردشگری و سمن ها است. سمن ها به کاهش اثرات منفی گردشگری یاری می نماید، انحطاط اجتماعی و فرهنگی و تخریب محیط زیست را کاهش و یک صدای جمعی تشکیل می دهد.

دانشیار گروه موزه و گردشگری دانشگاه هنر اصفهان گفت: اگر زمانی که مسائل آبی مطرح شد و سمن ها در برابر مدیریت اشتباه آبی می ایستادند ممکن بود هیچ وقت زاینده رود خشک نگردد. حتی در مقاصد گردشگری که گردشگران به یک باره هجوم می آورد، این سمن ها هستند که می توانند درباره این مشکل هشدار بدهند و یا برعکس سمن ها می توانند یک مقصد گردشگری ناشناخته را معرفی و به توسعه اقتصاد آن یاری نمایند.

ترابی اضافه کرد: از طرفی سمن ها می توانند نقش حمایتی داشته باشند و از تضاد بین گردشگری و محیط زیست جلوگیری نمایند. دوستی حوزه گردشگری و محیط زیست را سمن ها می توانند شکل دهند و از انحطاط یک محیط طبیعی در اثر حضور گردشگران جلوگیری نمایند. به همین شکل سمن ها می توانند باعث حفظ و احیای میراث فرهنگی نیز بشوند.

وی با بیان اینکه امروزه سمن ها می توانند در جایگاه های مشاوره های تخصصی قرار گیرند و یکی از مهمترین وظایف آنها نیز مشاوره است تاکید نمود: سمن ها باید ناظر بر تصمیماتی باشند که برای حوزه گردشگری گرفته می شوند و با مطالعات تخصصی درباره تصمیمات نادرست و صحیح اظهارنظر نمایند.

عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان درباره فعالیت های سمن های مهم گردشگری در جهان توضیح داد: در جهان سمن های معتبری وجود دارند که در حوزه استاندارهای گردشگری فعالیت می نمایند. به عنوان مثال سمن ENAT در اروپا برای توسعه گردشگری در دسترس واستاندارسازی سایت ها و مقاصد گردشگری برای توان خواستار جسمی فعالیت می نمایند. یکی دیگر از سمن های معروف جهانی به نام Smithsonian Institution در راستای استاندارسازی موزه ها فعالیت می نمایند و بیشتر موزه های معتبر جهان عضو آن هستند.

ترابی با اشاره به اهداف سمن ها تاکید نمود: هدف سمن ها رساندن سود به جامعه محلی و حفظ میراث های فرهنگی و طبیعی است. آنها اعتقاد دارند که زمین یک کشور است و همه انسانها شهروندان یک کشور هستند. سمن ها بر روی کاهش فقر در منطقه ها، توسعه گردشگری داوطلبانه، توسعه گردشگری پایدار و توسعه مالی و اجتماعی جوامع یاری می نمایند و بر روی سیاست گذاری در گردشگری تأثیر دارند. آنها سعی دارند که یک الگوی دموکراتیک برای گردشگری ارائه دهند.

وی درباره سمن های گردشگری در ایران شرح داد: بعضی از دانشجویان و فعالان گردشگری تا به امروز در قالب سمن ها کارهای بزرگی نظیر معرفی تخت فولاد به عنوان یک مقصد گردشگری انجام دادند. اگر فضا برای دانشجویان و فعالان حوزه گردشگری فراهم گردد، میتوان کارهای بزرگی را در حوزه انجام داد.

منبع: همگردی

به "سمن ها به کاهش اثرات منفی گردشگری یاری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سمن ها به کاهش اثرات منفی گردشگری یاری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید