پرونده 47 هزار بخاری گازی مدارس کشور بسته می گردد

به گزارش وبلاگ صبوحا، خبرنگاران/اصفهان معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از وجود 47 هزار بخاری گازی در مدارس کشور اطلاع داد و گفت: براساس ضوابط و مقررات ایمنی مدارس، وجود شعله مستقیم گاز در مدارس ممنوع است و برای جمع آوری این 47 بخاری از مدارس برنامه ریزی نموده ایم.

پرونده 47 هزار بخاری گازی مدارس کشور بسته می گردد

مهراله رخشانی مهر در مراسم شروع عملیات اجرایی پروژه های مدرسه سازی در شهر بادرود، با اشاره به اینکه تا 6 ماه قبل 30 درصد مدارس کشور احتیاجمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بودند، اظهار کرد: خوشبختانه با تخصیص اعتبارات و اقدامات اجرا شده، در دهه فجر سال جاری مدارس آمار احتیاجمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی به 19.5درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به کاهش 10.5 درصدی آمار مدارس احتیاجمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی از سال 95 تا به امروز، گفت: حدود 7 درصد مدارس احتیاجمند تخریب و بازسازی و 12.5 درصد احتیاجمند مقاوم سازی هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درخصوص شرایط سرانه فضای آموزشی در کشور، گفت: تا پیش از این 11 استان کشور زیر خط میانگین سرانه فضاهای آموزشی بود که دو استان گیلان و کردستان با گذر از میانگین 5.2 متر مربعی فضاهای آموزشی به بالای خط میانگین آمدند و در حال حاضر 9 استان زیر خط میانگین فضاهای آموزشی هستند.

وی به اقدامات اجرا شده در راستای ایمن سازی مدارس در کشور اشاره و اعلام کرد: تقریبا امروز موضوع بخاری های نفتی از روی میز وزارت آموزش و پرورش برداشته شد، درحالی که تا پیش از این تعداد قابل توجهی بخاری نفتی در مدارس داشتیم که متاسفانه حوادثی نیز رقم زد، اما با اعتباراتی که از سال 92 تا به امروز درنظر گرفته شد دیگر بخاری نفتی در مدارس کشور نداریم، مگر در جایی که زیرساخت لازم برای استانداردسازی وسایل گرمایشی نداریم و ناچاریم از بخاری نفتی استفاده کنیم.

وجود 47 هزار بخاری گازی در مدارس کشور

رخشانی مهر از وجود 47 هزار بخاری گازی در مدارس کشور اطلاع داد و گفت: براساس ضوابط و مقررات ایمنی مدارس، وجود شعله مستقیم گاز در مدارس ممنوع است و برای جمع آوری این 47 هزار بخاری از مدارس برنامه ریزی نموده ایم.

وی با اعلام اینکه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی سهم نوسازی مدارس از محل عوارض گاز که ویژه استانداردسازی است از 20 به 50 درصد افزایش یافت، توضیح داد: برآورد اجرا شده حدود 1700 میلیارد تومان اعتبار است که در صورت تحقق این رقم، پفراینده 47 هزار بخاری نیز بسته می گردد.

به گزارش وبلاگ صبوحا و به نقل از روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان، معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به بیان اینکه استان اصفهان در چندسال اخیر در حوزه مدرسه سازی پیروز بوده و خیران نیز مشارکت خوبی داشته اند، گفت: سال جاری 2 هزار و 350 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام خیرساز تخصیص داده ایم که این عدد در بودجه 1400 نیز تکرار شده است. حداقل اعتبار استان اصفهان 140 میلیارد تومان است که امیدوارم بیش از این تخصیص یابد چون حضور خیرین مدرسه ساز در این استان قوی است.

وی یادآور شد: اگر خیری 30 درصد پروژه مدرسه سازی را در مناطق روستایی و 50 درصد در مناطق شهری تامین اعتبار کرد، نوسازی مدارس ملزم به تکمیل پروژه است، همانطور که بسیاری از پروژه هایی که در این مدت افتتاح شدند نیز پروژه های مشارکتی با خیران بودند.

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه این فرایند در سال آینده نیز ادامه دارد، اضافه نمود: به نظر می رسد سال آینده احتیاج ما به این ردیف کمتر باشد، چراکه بخشی از اعتبارات در سال های گذشته صرف پروژه های نیمه تمام سال های قبل می شد که خوشبختانه تکمیل شد.

وی اعلام کرد: استانی از اعتبارات سال آینده بهره بیشتری می برد که بتواند سهم بیشتری از خیرین جذب کند، هر چه مشارکت خیرین بیشتر باشد اعتبارات بیشتری تخصیص خواهد یافت.

وجود 4 هزار کلاس درس کانکس در کشور

رخشانی مهر همچنین به حدود 4 هزار کلاس درس کانکس عمدتا در مناطق صعب العبور و عشایری در کشور اشاره نمود و شرح داد: در مناطقی که امکان دسترسی برای ساخت مدرسه فراهم نیست و معمولا جمعیت دانش آموزی نیز کم است از کانکس استفاده می گردد. قبلا هدف گذاری نموده بودیم که کانکس با جمعیت بالای 20 دانش آموزی را جمع آوری کنیم که بعضی استان ها مثل کرمانشاه پیروز به جمع آوری شدند و در خوزستان نیز درحال جمع آوری هستند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اعلام کرد: در بعضی مناطق چاره ای جز استفاده از کانکس نیست به دلیل صعب العبور بودن و کم بودن جمعیت دانش آموزی، اگر کانکس استاندارد باشد وسیله خوبی برای این مناطق است.

عمر بنا شاخص مناسبی برای مقاوم سازی نیست

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تاکید براینکه عمر بنا، شاخص مناسبی برای احتیاج مدارس به مقاوم سازی نیست، گفت: مقاوم بودن پروژه ها در برابر زلزله باید درنظر گرفته گردد.

وی با بیان اینکه انتظار می رود مدارسی که امروز ساخته می گردد تا 70 سال عمر کند، توضیح داد: باید از منابع کشور به درستی استفاده کنیم و تا سال ها بتوانیم از مدارسی که ساخته می گردد بهره بریم، همانطور که مدارس در دنیا با عمر مفید 100 سال ساخته می شوند.

3 مدرسه احتیاجمند تخریب و بازسازی در زلزله سی سخت

رخشانی مهر به زلزله اخیر سی سخت اشاره و توضیح داد: در این زلزله منازل بسیاری تخریب شد و 160 مدرسه در معرض زلزله قرار گرفتند اما از این تعداد تنها 6 مدرسه احتیاجمند تخریب و بازسازی است که در واقع 3 مورد به عنوان مدرسه استفاده نمی شد.

وی با تاکید براینکه باید در زمینه معماری مدارس نیز کار کنیم، شرح داد: در زمینه سیستم های سازه ای و مقاومت مدارس خوب کار نموده ایم ولی در حوزه معماری مدارس باید به سمت مجتمع سازی برویم. تکنولوژی ساخت مدارس براساس سند تحول بنیادین آموزش پرورش تغییر نموده و باید به سمت ساخت مدارس عظیم برویم.

به گزارش وبلاگ صبوحا، در جریان سفر امرالله رخشانی مهر، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به بادرود، کلنگ مدارس بنیاد علوی و بنیاد برکت در منطقه امامزاده بادرود به زمین زده شد. همچنین کلنگ مدرسه خیر ساز دکتر حسنعلی خان محققی و پژوهش سرای دانش آموزی با مشارکت دنیا پهلوان علیرضا حیدری در منطقه امامزاده بادرود به زمین زده شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پرونده 47 هزار بخاری گازی مدارس کشور بسته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده 47 هزار بخاری گازی مدارس کشور بسته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید