نخستین تصویر 3 بُعدی از یک تومور مغزی کشنده

به گزارش وبلاگ صبوحا، گروهی از دانشمندان با پرینت سه بعدی از بافت گلیوبلاستومای انسانی ، تصویر 3 بُعدی کشنده ترین نوع تومور مغزی را در آزمایشگاه ایجاد نموده اند که به پزشکان اجازه می دهد روش های مختلف را برای از بین بردن تومور مغزی آزمایش نمایند.

نخستین تصویر 3 بُعدی از یک تومور مغزی کشنده

به گزارش وبلاگ صبوحا به نقل از دیلی میل، بر اساس این گزارش اگر نمونه ای از بافت مغز بیمار ، همراه با ماتریس خارج سلولی آن بگیریم ، می توان از این نمونه 100 تومور ریز نمونه برداری سه بعدی تهیه کرد و بسیاری از داروهای مختلف را در ترکیب های مختلف آزمایش کرد تا درمان بهینه برای این تومور خاص کشف گردد.

متناوبا می توان ترکیبات متعددی را بر روی یک تومور با چاپ سه بُعدی آزمایش کرد و تصمیم گرفته گردد که کدام یک بیشترین امید را برای توسعه و سرمایه گذاری بیشتر به اسم یک داروی بالقوه دارد.

گلیوبلاستوما یک نوع سرطان تهاجمی است که همراه با ستون فقرات در مغز ایجاد می گردد و تقریباً همواره کشنده است.

میانگین اندازه زنده ماندن 12 تا 18 ماه است و تنها 25 درصد از بیماران بیش از یک سال زندگی می نمایند.

تخمین زده می گردد که سالانه بیش از 10 هزار آمریکایی در معرض ابتلا به گلیوبلاستوما قرار می گیرند.

درمانهای فعلی شامل جراحی همراه با دوزهای روزانه اشعه و شیمی درمانی خوراکی است.

در حالی که مطالعات قبلی روی تومور مرگبار صورت گرفته بود ، تیم تحقیقاتی پروتئینی به نام پی- اسلکتین P-Slectin را شناسایی کردند که در اثر واکنش متقابل سلول های سرطانی با سلول های سیستم ایمنی مغز و یا بدخیمی های مغز فراوری می شد.

یکی از محققان این پروژه گفت: ما دریافتیم که این پروتئین مسئول نقص در میکروگلیا است و باعث می گردد آنها به جای حمله به سلول های سرطانی کشنده ، از توسعه آن حمایت نموده و به توسعه سرطان یاری نمایند. با این حال ، ما پروتئین را در تومورهای خارج شده در حین عمل جراحی شناسایی کردیم اما نه در سلول های گلیوبلاستوما که در آزمایشگاه ما روی ظروف پتری پلاستیکی دو بعدی رشد نموده اند. دلیلش این است که سرطان ، مانند همه بافت ها ، روی سطح پلاستیکی بسیار متفاوت از بدن انسان رفتار می نماید.

تقریباً 90 درصد از داروهای تجربی در مرحله بالینی شکست می خورند زیرا موفقیتی که در آزمایشگاه به دست می آید در بیماران فراوری نمی گردد.

این منجر به توسعه اولین مدل تومور گلیوبلاستوما با چاپ زیستی سه بُعدی شد.

دانشمندان امید دارند این مدل از تصویر سه بعدی بافت سرطان مغز بیماران به توسعه روش های درمانی و به کار بردن درمان های نو جهت معالجه آنها ختم گردد.

منبع: جام جم آنلاین

به "نخستین تصویر 3 بُعدی از یک تومور مغزی کشنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین تصویر 3 بُعدی از یک تومور مغزی کشنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید