6000 واحد صنعتی تا انتها دی ماه به بهره برداری رسیده است

به گزارش وبلاگ صبوحا، تهران (پانا) - جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می دهد که در 10 ماهه سال جاری برای 6179 بنگاه پروانه بهره برداری صادر شده که در نتیجه آن بیش از 134 هزار اشتغال صنعتی ایجاد شده است.

6000 واحد صنعتی تا انتها دی ماه به بهره برداری رسیده است

به گزارش وزارت صمت، بر اساس این آمار در 10 ماهه سال جاری برای 32 هزار و 798 بنگاه جواز تاسیس و برای 6179 بنگاه پروانه بهره برداری ایجادی و توسعه ای صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 2.6 و 5.3 درصد افزایش داشته است.

سرمایه پیش بینی شده در این مدت برای جوازهای تاسیس معادل 1047 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 99 درصد افزایش داشته است. مقدار سرمایه پروانه های بهره برداری صادر شده در 10 ماهه سال جاری نیز 218 دهزار و 749 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 22.5 درصد افزایش داشته است.

بعلاوه بر اساس این آمار، پیش بینی شده با اجرای پروژه هایی که جواز تاسیس آن ها در 10 ماهه سال جاری صادر شده، برای 814 هزار و 646 نفر شغل ایجاد گردد که نسبت به این رقم در مدت مشابه پارسال با افزایش 13 درصدی روبرو بوده است. پروانه های بهره برداری صادر شده در این مدت نیز زمینه اشتغال 134 هزار و 290 نفر را فراهم نموده که نسبت به 10 ماهه پارسال حدود 18.7 درصد افزایش داشته است.

بیشترین و کمترین جوازها در کدام استان ها صادر شد؟

در این میان جزئیات این آمار که برای مدت 9 ماهه اول سال جاری منتشر شده، نشان می دهد بیشترین تعداد جواز تاسیس در استان های یزد، آذربایجان شرقی و سمنان و کمترین تعداد جواز تاسیس نیز در ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و گیلان صادر شده است. بیشترین تعداد پروانه بهره برداری صادره در بین استان های کشور نیز مربوط به اصفهان، خراسان رضوی و تهران بوده و خراسان شمالی نیز کمترین پروانه را داشته است.

سهم منطقه ها آزاد و ویژه مالی از کل جوازهای تاسیس و پروانه های بهره برداری در 9 ماهه سال جاری نیز یک و 3.3 درصد بوده است. این در حالی است که منطقه ها آزاد و ویژه تجاری با قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده تری نسبت به سرزمین اصلی با اهدافی از جمله حمایت از صنعت داخلی کشور، جذب فناوری های نوین در امر فراوری، توسعه فراوریات صادرات محور و اشتغالزایی راه اندازی شده اند. همین قوانین محدودتر بارها باعث گلایه کارگران و فراوریکنندگان شده است.

لازم به ذکر است که تعداد صدور جواز صنعتی به نوعی نشان دهنده تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش فراوری و پروانه های بهره برداری به معنی واحدهایی است که فعالیت خود را شروع کردند.

گروه های کالایی پرطرفدار

بعلاوه گروه های مواد غذایی و آشامیدنی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، سایر محصولات کانی غیر فلزی و محصولات از لاستیک و پلاستیک از جمله گروه های کالایی پرطرفدار و فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و فعالیت های مشابه کم طرفدارترین گروه کالایی در این مدت بوده است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "6000 واحد صنعتی تا انتها دی ماه به بهره برداری رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6000 واحد صنعتی تا انتها دی ماه به بهره برداری رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید