تاثیر فیزیوتراپی تنفسی بر عضلات تنفسی بیماران کرونایی

به گزارش وبلاگ صبوحا، نودهی مقدم گفت: تمرینات تخصصی فیزیوتراپی تنفسی، به تقویت عضلات تنفسی بیماران کرونایی یاری می نماید.

تاثیر فیزیوتراپی تنفسی بر عضلات تنفسی بیماران کرونایی

نودهی مدیر گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با توجه به شرایط شیوع کرونا در ایران و دنیا اعلام کرد: بیماری کرونا، ظرفیت حیاتی ریه را در بیمار کاهش می دهد و تمرینات تخصصی فیزیوتراپی تنفسی، به تقویت عضلات تنفسی و ایجاد الگوهای تنفسی طبیعی بیمار کرونایی یاری می نماید تا تنفس به حد نرمال و طبیعی برگردد.

افسون نودهی مقدم اضافه نمود: متخصصان فیزیوتراپی در بخش های بستری بیماران کرونایی، نقش بسیار تاثیرگذاری دارند و تا به امروز بسیاری از این متخصصان به علت پیگیری و مواجهه نزدیک با بیماران کرونایی، به این بیماری مبتلا شده و تعدادی از آنان هم جزو فوت شدگان این بیماری هستند.

او تاکید نمود که نقش فیزیوتراپیست ها و ارائه خدمات تخصصی آنان برای دو دسته از بیماران کرونایی بسیار حائز اهمیت است، بیمارانی که به علت نامناسب بودن شرایط ریه، احتمال کاهش و افت سطح اکسیژن خون برای آنان وجود دارد؛ اگر از وخامت بیماری جلوگیری نگردد، ناچار به استفاده از دستگاه تنفسی خواهند شد که خدمات فیزیوتراپی تنفسی به آنان یاری می نماید که سطح اکسیژن افت نکند و به مرحله استفاده از دستگاه تنفسی نرسند.

عضو هیات علمی دانشگاه اضافه نمود: دسته دوم، بیماران کرونایی هستند که برای تنفس، وابسته به دستگاه تنفسی می شوند، اما در کنار دارو درمانی، می توانند از خدمات فیزیوتراپی تنفسی هم یاری بگیرند و با تقویت عضلات تنفسی و رساندن سطح اکسیژن به حد نرمال و طبیعی، زودتر از دستگاه جدا شده و به تنفس طبیعی و مستقل برسند.

نودهی مقدم بعلاوه از اهمیت خدمات فیزیوتراپی در بهبودی و تسریع در فرایند درمان عوارض جسمی و حرکتی ناشی از بیماری کرونا گفت و شرح داد: از جمله عوارض ناشی از بیماری کرونا، درگیری سیستم عصبی مرکزی است که می تواند منجر به ضعف و اختلال حرکتی گردد بعلاوه سیستم های عضلانی اسکلتی و مفاصل به علت بستری شدن بیمار، دچار کم تحرکی و اختلال عملکرد می شوند که می تواند منجر به خشکی مفاصل و ضعف حرکتی گردد و درمان های تخصصی فیزیوتراپی می تواند با افزایش دامنه حرکتی مفاصل و تقویت عضلات، به بهبودی سریعتر بیمار یاری کند.

مدیر گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی فعالیت این گروه آموزشی و ظرفیت های آموزشی و پژوهشی آن گفت: این گروه آموزشی که از سال 1371 تاسیس شده است، هم اکنون با بهره گیری از توان تخصصی و حرفه ای 14 عضو هیات علمی به تعلیم و تربیت نیروی متخصص در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می پردازد، به طوری که تا کنون بالغ بر 448 نفر در مقطع کارشناسی، 192 تن در مقطع کارشناسی ارشد و 40 تن در مقطع دکترا فارغ التحصیل شده اند.

او اضافه نمود: پس از آموزش پایه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، این گروه به طور عمده با نگاه به آموزش های تخصصی در گرایش های آسیب های عصبی، عضلانی، اسکلتی و رویکرد درمان های دستی فعالیت دارد و در این راستا، بالغ بر 200 کارگاه تخصصی و 25 سمینار ملی و بین المللی و دانشجویی برگزار نموده است که سمینار های سالانه فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات از جمله آنهاست.

نودهی توضیح داد که این دپارتمان علاوه بر دانشجویان ایرانی، از دیگر کشور ها هم پذیرش دانشجو داشته که در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند.

او بعلاوه با اشاره به حضور دو عضو هیات علمی این گروه آموزشی در هیات بورد تخصصی فیزیوتراپی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اضافه نمود: این گروه آموزشی از ابتدای تاسیس در راستای انتشار مقالات علمی به وسیله نشریه حرکت در سطح ملی اقدام به ایجاد بستر مناسب برای ارتقای دانش همکاران توانبخشی نموده و در ادامه با ارتقای سطح علمی آن با اسم تازه نشریه فیزیوتراپی تخصصی فصلنامه فیزیک درمانی Physical treatment فعالیت نموده که به زبان انگلیسی منتشر می گردد.

او در مورد توانمندی علمی و تخصصی گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی هم به پایه گذاری و اشاعه سبک فیزیوتراپی تخصصی در حوزه درمان های دستی و فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات و اختلالات مجموعه لگن و درمان سوزن خشک، راه اندازی اولین کلینیک فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات در ایران، برخورداری از آزمایشگاه تخصصی بیومکانیک با تجهیزات بررسی حرکت، تعادل و راه رفتن و دیگر ارزیابی های عصبی عضلانی اسکلتی، اشاره نمود.

نودهی مقدم بعلاوه از انعقاد تفاهم نامه همکاری بین این گروه آموزشی با دیگر موسسات علمی و پژوهشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی و مهندسی و بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران، شهید بهشتی، ارتش و شرکت ملی نفت ایران، سازمان بهزیستی کشور و مرکز تحقیقات موفقیان وابسته به دانشگاه صنعتی شریف گفت که سبب برخورداری از امکانات آموزشی و آزمایشگاهی این مراکز علمی و پژوهشی هم می گردد.

او عمده زمینه های تحقیقاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی گروه را در حیطه های درمان های دستی، سوزن خشک، فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات و اختلالات لگن، شانه، سالمندی، تمرین درمانی، تکنیک های postural restoration، Tapping و TDCS ذکر کرد و اضافه نمود: اعضای هیات علمی این گروه طی سال های اخیر نسبت به ثبت پنج اختراع و US patent اقدام نموده اند.

منبع: همگردی

به "تاثیر فیزیوتراپی تنفسی بر عضلات تنفسی بیماران کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر فیزیوتراپی تنفسی بر عضلات تنفسی بیماران کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید