آنالیز مشخصات فنی خودروی جک S5
به گزارش وبلاگ صبوحا، خبرنگاران | سرویس خودرو - جک S5 در عمل یک خودروی کراس اور یا یک شاسی بلند کوچک جثه به شمار می رود. این خودروی چینی ابتدا در قالب مدل دنده دستی به بازار عرضه شد. اما اندکی پس از آن شرکت JAC نسخه مبتنی بر دنده اتوماتیک این خودرو را نیز روانه بازار نمود.
به موجب قرارداد منعقد شده میان شرکت کرمان موتور و شرکت چینی JAC در حال حاضر هر دو مدل مذکور یعنی نسخه مبتنی بر دنده دستی و دنده اتوماتیک این خودرو توسط این شرکت در ایران مونتاژ می شود. اما پیش از آن که به خودروی جک S5 بپردازیم، بد نیست اشاره ای کوتاه به سازنده این خودرو یعنی شرکت JAC داشته باشیم.
این شرکت چینی اکنون چیزی نزدیک به نیم قرن است که در صنعت خودرو سازی به فعالیت مشغول است. با این حال از زمانی که این شرکت تحت نام JAC شروع به کار کرد تنها حدود 19 سال سپری می شود. پیش از آن که این شرکت چینی به JAC تغییر نام دهد با عنوان Hefei Jianghuai مشغول به کار بود.
البته باید به این نکته اشاره نمود که عمده فعالیت شرکت JAC یا همان Hefei Jianghuai در ابتدا تنها روی فراوری خودروهای سنگین متمرکز بود. در واقع اکنون مدت نسبتا کوتاهی است که این شرکت علاوه بر عرضه کردن خودروهای سنگین، طراحی و فراوری خودروهای سواری را نیز در دستور کار خود قرار داده است. محصولاتی که تعداد قابل توجهی از آنها، که اغلب پیشوند J یا S را به دنبال نام خود یدک می کشند، در بازار ایران نیز حضور یافته اند.
پس از توضیحات یاد شده بهتر است نگاهی به جک S5 داشته باشیم تا آشنایی بیشتری با ابعاد و زوایا و کم و کیف این خودرو بیابیم. برای شروع به سراغ مشخصات فنی این خودرو می رویم.
مشخصات فنی خودروی جک S5
همان گونه که به آن اشاره شد خودروی جک S5 در قالب دو مدل مبتنی بر دنده دستی و دنده اتوماتیک مونتاژ شده است. این دو مدل از این خودرو، در بحث فنی به جز نوع جعبه دنده تفاوت قابل ذکر دیگری با یکدیگر ندارند. دقیق تر آن که در این دو مدل به ترتیب جعبه دنده شش سرعته دستی و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک از نوع DCT، که از قابلیت دو کلاچه نیز بهره می برد، به کار رفته است.
به غیر از آن بیشتریت قریب به اتفاق قطعات به کار رفته، میان هر دو مدل این محصول مشترک هستند. به طور حتم مهم ترین قطعه به کار رفته در هر خودرو قلب تپنده یا موتور آن است. این قطعه در خودروی جک S5 به یک موتور بنزینی با گنجایش 1997 سی سی اختصاص دارد که از خصلت توربو شارژ برخوردار است.
موتور توربو شارژ و دو لیتری خودروی جک S5 قادر است حدبیشتر توانی معادل 174 اسب بخار با احتساب 5200 دور در دقیقه فراوری نماید و حدبیشتر گشتاوری برابر با 265 نیوتن متر با احتساب 2000 تا 4000 دور در دقیقه ایجاد نماید.
مسلما بهره مندی این خودرو از خصلت توربو شارژ تاثیر قابل توجهی در افزایش توان و گشتاور خروجی آن از خود به جا گذاشته است. به هر حال قدرت و مشخصات فنی خودروی جک S5 برای محصول کراس اوری در این رده و خودرویی با این قد و قواره کم و بیش مناسب جلوه می نماید. به خصوص آن که این خودروی چینی یک محصول شاسی بلند تمام و عیار محسوب نمی شود و انتظار انجام وظایف آفرود نیز از آن نمی رود.
در بحث میزان مصرف سوخت، مدل دنده اتوماتیک این مدل از خودروی جک دست بالا را دارد. در شرایطی که متوسط میزان مصرف سوخت توسط مدل دنده اتوماتیک در حالت چرخه ترکیبی حول و حوش رقم 7.8 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت قرار گرفته است، این رقم در مدل دنده دستی این خودرو حدود 7.2 لیتر است.
با این حال شتاب صفر تا صد مدل دنده دستی، بهتر از مدل دنده اتوماتیک آن ارزیابی می شود. رقم مربوط به شتاب صفر تا صد این خودرو در دو مدل یاد شده به ترتیب حول و حوش 11 ثانیه و 13 ثانیه قرار گرفته است. ارقامی که برای یک خودروی کراس اور تقریبا مناسب به نظر می رسد.
برای آگاهی یافتن از سایر مشخصات فنی جک S5 می توانید به جدول زیر مراجعه کنید.
مشخصات فنی خودروی جک S5 | |
طول خودرو | 4430 میلی متر |
عرض خودرو | 1840 میلی متر |
ارتفاع خودرو | 1660 میلی متر |
فاصله موجود میان دو محور خودرو | 2645 میلی متر |
وزن خودرو | 1505 کیلوگرم در مدل دستی |
1545 کیلوگرم در مدل اتوماتیک | |
گنجایش موتور خودرو | 1997 سی سی |
حدبیشتر توان خروجی خودرو | 174 اسب بخار با احتساب 5200 دور در دقیقه |
حدبیشتر گشتاور خروجی خودرو | 265 نیوتن متر با احتساب 2000 تا 4000 دور در دقیقه |
نوع جعبه دنده خودرو | 6 سرعته دستی - 6 سرعته اتوماتیک مدل DCT |
حدبیشتر سرعت قابل دست یابی | 180 کیلومتر در ساعت |
نوع سیستم فرمان خودرو | چرخ دنده شانه ای با بهره مندی از سیستم یاریی برقی |
نوع سیستم ترمز خودرو | دیسکی و مجهز به سیستم ضد قفل چهار کاناله |
نوع سیستم تعلیق خودرو | مک فرسون با فنر حلقوی در بخش جلو و مستقل در بخش عقب |
استاندارد آلایندگی خودرو | یورو 5 |
گنجایش مخزن سوخت خودرو | 55 لیتر |
نوع و اندازه رینگ خودرو | 17 اینچ آلومینیومی در مدل دستی |
18 اینچ آلومینیومی در مدل اتوماتیک |
امکانات و قابلیت های خودروی جک S5
روال معمول در رابطه با خودروهای مونتاژ شده در ایران آن است که نسخه های دنده اتوماتیک آنها از آپشن های بیشتری نسبت به نسخه های دنده دستی برخوردارند. این موضوع در خودروی جک S5 نیز مشاهده می شود. به عنوان مثال قابلیت هایی نظیر ترمز پارک برقی EPB تنها در نسخه اتوماتیک این خودرو یافت می شود. همچنین در نسخه اتوماتیک این خودرو رینگ 18 اینچی مورد استفاده قرار گرفته است. این در حالی است که مدل دنده دستی آن به رینگ 17 اینچی مجهز است. سایر امکانات موجود در نسخه دنده اتوماتیک این خودرو را هم می توانید به صورت فهرست وار مشاهده کنید.
- امکان تنظیم ارتفاع جایگاه راننده به صورت برقی و وجود حافظه در جایگاه راننده
- برخورداری جایگاه های جلوی خودرو از قابلیت گرم کن
- مجهز به سنسور پارک جلو و عقب و همچنین دوربین دنده عقب
- بهره مندی از شیشه رفلکس
- وجود چراغ های جلو که به سیستم همراهی تا در منزل مجهز هستند
- مجهز به سنسور باران
- وجود شیشه های جلو و عقب برقی
- برخورداری شیشه جلوی خودرو از قابلیت گرم کن
- بهره مندی خودرو از استارت دکمه ای و سیستم ورود بدون کلید
در کنار مواردی که به آنها اشاره شد، امکانات و قابلیت های دیگری نیز وجود دارد که در هر دو مدل دنده دستی و دنده اتوماتیک خودروی جک S5 می توان آنها را مشاهده کرد. از میان این قابلیت ها می توان موارد زیر را برشمرد:
- مجهز به سیستم ایزوفیکس و قفل ایمنی کودک
- برخورداری از کنسول جلو و عقب
- وجود آنتن شیشه ای
- بهره مندی از خروجی پاور 12 ولت
- وجود کلیدهای مربوط به تنظیمات سیستم چند رسانه ای خودرو که روی فرمان آن قرار دارند
- بهره مندی از سیستم پخش MP5 که مجهز به 6 بلندگو با خروجی USB ، IPod و AUX است (در نسخه اتوماتیک این خودرو شاهد وجود سیستم پخش DVD با خروجی AUX و ورودی IPOD و USB هستیم)
- مجهز به سنسور دنده عقب
- وجود سیستم تهویه مطبوع (سیستم تهویه مطبوع در نسخه اتوماتیک این خودرو به صورت دو کاناله طراحی شده است)
- قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در دو جهت مختلف
- وجود فرمان الکترونیکی با قابلیت Servomotor
- برخورداری از سیستم اخطار دهنده فشار باد لاستیک ها
- کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جایگاه جلو (در نسخه اتوماتیک این خودرو علاوه بر دو کیسه هوای ایمنی مذکور دو کیسه هوای جانبی نیز در بخش جلوی خودرو وجود دارد)
- سیستم کنترل ایستایی خودرو در سر بالایی HAC
- سیستم کنترل سرعت خودرو در سر پایینی HDC
- سیستم پایداری الکترونیکی خودرو ESP
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز خودرو EBD
- برخورداری از سیستم ترمز اضطراری خودرو EBA
- بهره مندی از سیستم ترمز ضد قفل ABS
- وجود سیستم ترمز یاریی هیدرولیک HBA
- مجهز به سیستم ضد سرقت
- امکان تنظیم جایگاه راننده در شش جهت مختلف و جایگاه یاری راننده در چهار جهت گوناگون
- بهره مندی از کاور موتور، پوشش چرمی فرمان و جایگاه های چرمی
- مجهز به کامپیوتر سفری
- برخورداری از دیمر یا تنظیم کننده نور صفحه کیلومتر شمار
- وجود چراغ راهنما بر روی آینه
- مجهز به قابلیت تنظیم ارتفاع نور در چراغ های جلو
- وجود چراغ های عقب ال ای دی، چراغ ترمز سوم، چراغ های مه شکن جلو و عقب در کنار امکان روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو
- برخورداری از آینه های جانبی برقی تا شونده که به قابلیت گرم کن مجهز هستند
- مجهز به سان روف
با این اوصاف خودروی جک S5 از نظر امکانات کاربردی کاملا پر و پیمان به نظر می رسد. در مجموع آپشن های متنوع به کار رفته در این خودرو یکی از برگ های برنده اصلی آن برای جلب هر چه بیشتر مشتری خواهد بود. البته این خودرو با وجود برخورداری از تمام امکاناتی که به آنها اشاره از قابلیت متداول تری نظیر کروز کنترل بی بهره است.
مشخصات ظاهری خودروی جک S5
نمای جلو
شکل و شمایل این خودرو کم و بیش همانی است که یک خودروی کراس اور باید از آن برخوردار باشد. در نمای جلوی این محصول شاهد وجود سپری پهن و ستبر در کنار جلو پنجره نسبتا کوچک و باریک هستیم. امری که موجب هر چه محکم تر جلوه دادن چهره این خودرو شده است.
نمای عقب
در نمای عقب نیز آن چه بیش از همه به چشم می آید برجسته تر بودن بخش بالایی نسبت به نیمه پایینی آن است. خصلتی که توانسته است جلوه متفاوتی به نمای عقب این خودروی ببخشد.
نمای کنار
نمای کنار این خودرو را می توان به عنوان پیوند دهنده دو نمای جلو و عقب آن قلمداد کرد. اگرچه در این نما به نسبت دو نمای دیگر خودرو نکته چندان چشم گیری و جزییات خیره کننده ای به چشم نمی خورد، اما در عین حال نمی توان عیب و ایراد خاصی را هم به آن وارد دانست.
در مجموع نوع طراحی نمای بیرونی این خودرو می تواند مثال خوبی برای اثبات این ادعا باشد که خودروهای چینی در امر تاثیرگذاری ظاهری بر مشتریان خود به تدریج در حال پیشرفت محسوس نسبت به گذشته هستند.
نمای داخل
در نمای داخلی خودروی جک S5 نیز شاید بتوان همین موضوع را در مقیاس دیگری مشاهده کرد. مهمترین نکته در رابطه با نمای داخلی این خودرو آن است که از فضای داشبورد به بهترین شکل ممکن استفاده شده است. در بسیاری از خودروها، به خصوص خودروهای ساخت داخل یا بعضی از محصولات چینی، شاهد آن هستیم که بیشتر جزییات داشبورد در گوشه سمت چپ آن انباشته می شود و از میانه های داشبورد به بعد فضای موجود کاملا خالی است. اما این نکته در خودروی جک S5 مشاهده نمی شود و تنها فضای کوچکی از سمت راست داشبورد خالی مانده است. فضایی که البته بخشی از آن هم به محفظه های هواکش موجود در داشبورد اختصاص یافته است.
قیمت خودروی جک S5
در حال حاضر و در شرایط نا به سامان فعلی به سختی می توان مدل دنده دستی خودروی جک S5 را در بازار خودروی ایران یافت. از همین رو به تازگی قیمت دقیقی از مدل دنده دستی این خودرو در دسترس قرار ندارد. با این حال مدل دنده اتوماتیک این خودرو همچنان در بازار آزاد معامله می شود.
در ماه های انتهای سال گذشته خودروی جک S5 همچنان یک کراس اور زیر 100 میلیون تومان محسوب می شد و متوسط قیمت آن چیزی نزدیک به 94 میلیون تومان تا 98 میلیون تومان بود. اما در حال حاضر قیمت این خودرو از مرز 100 میلیون تومان نیز عبور نموده و حتی بسیار فراتر از آن رفته است. به گونه ای که هم اکنون نسخه صفر کیلومتر و کار ننموده مدل دنده اتوماتیک این خودرو با متوسط قیمتی حول و حوش 180 میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می شود.
به هر حال خودروی جک S5 را می توان یک کراس اور شهری لقب داد که از مشخصات فنی و امکانات مناسبی بهره می برد. در عمل قیمت این خودرو را می توان به عنوان یکی از عظیم ترین نقاط ضعف آن در نظر گرفت.
در انتها شما را به مشاهده نمودن ویدیویی از این خودرو دعوت می کنیم.
منبع: setare.com