اهمیت شاخص بهداشت در گردشگری ایران

به گزارش وبلاگ صبوحا، پس از شاخص امنیت، این بهداشت است که سطح استاندارد گردشگری یک کشور را معین می نماید.

اهمیت شاخص بهداشت در گردشگری ایران

بهداشت از جمله موضوعاتی است که دنیا نسبت به آن حساسیت دارد و برای ارتقاء آنها گام برمی دارد.

سازمان ملل با اختصاص یک روز از تقویم دنیای به سرویس های بهداشتی، سعی دارد چهار میلیارد و 500 میلیون انسان محروم از این احتیاج ابتدایی، اما ضروری را متوجه این مهم کند.

این در حالی است که در ایران این مسئله به گره کوری تبدیل شده است؛ که هیچ یک از متولیان آن حاضر نیستند برای باز کردن این گره، انرژی، وقت و اعتبار بگذارند.

در حال حاضر برترین هتل های دنیا دارای حمام و سرویس بهداشتی پاکیزه هستند و سرویس خوابشان همواره نظافت شده است.

چرا که بیشتر گردشگران نسبت به باکتری و میکروب حساسیت دارند و اگر در این مسئله احساس ناامنی نمایند؛ اثر تبلیغی منفی برای مقصد خواهند داشت.

مسعود عبداللهی، راهنمای گردشگری در گفت وگو با ایسنا از تجربیاتش و اظهارنظرهای تورهای مختلف گردشگری درباره سرویس های بهداشتی ایران اعلام نمود:

بیشتر گردشگران اکراه دارند از سرویس های بهداشتی ایرانی به ویژه سرویس های بین راهی استفاده نمایند و بعضی از آن ها طبیعت را به این اماکن ترجیح می دهند.

عبداللهی ادامه داد:

یکی از مواردی که گردشگران خارجی نسبت به آن اخیرا زیاد شکایت می نمایند، نبود مایع شوینده دست و آب گرم در سرویس های بهداشتی و خرابی شیرآلات است.

او درباره شرایط سرویس های بهداشتی در سایت های گردشگری و دنیای ایران و مکان هایی مانند فرودگاه های بین المللی و پایانه ها، اضافه نمود:

استاندارد دنیای در سرویس های بهداشتی ایران رعایت نمی گردد.

مکان های مهمی مانند فرودگاه ها، سرویس های بهداشتی استانداردی ندارند و نه تنها از نظر محدودیت تعداد و رعایت نشدن نظافت و امکانات خدماتی سرویس ها؛ بلکه به لحاظ نشانه گذاری و تابلوهایی که آن را در دسترس قرار می دهند؛ نیز دارای اشکالاتی هستند.

علاوه بر این، محیطشان هم برای بچه ها و افراد معلول و با شرایط جسمی سخت، آماده نشده است.

عبداللهی با انتقاد به تعداد اندک سرویس های بهداشتی در ایران به ویژه در بین راه، اضافه نمود:

در بین سایت های تاریخی که گردشگران خارجی معمولا از آن بازدید دارند، تنها کلیسای وانک اصفهان و یک هتل 5 ستاره قدیمی در تهران است که جایگاهی اختصاصی مختص آقایان را دارد.

از آن جا که ایران میخواهد گردشگران بیشتری را جذب کند؛ باید به این مسئله اهمیت بیشتری نشان دهد و در مسیرهای طولانی تعداد سرویس های بهداشتی را افزایش داده و امور مربوط به بهداشت و امکانات سرویس های بهداشتی را افزایش دهد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "اهمیت شاخص بهداشت در گردشگری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت شاخص بهداشت در گردشگری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید