12 روش مراقبت از باتری خودرو در تابستان برای افزایش عمر آن

به گزارش وبلاگ صبوحا، اصول نگهداری از باتری خودرو در فصل تابستان را می دانید؟ باتری یکی از اجزای مهم خودرو است که کارکرد خودرو به آن بستگی دارد. اگر باتری به خوبی کار نکند، مشکلاتی برای روشن شدن خودرو به وجود می آید. کارایی باتری ها بستگی مستقیمی به کیفیت باتری و نگهداری از آن دارد. راه های زیادی برای محافظت از خودرو در تابستان وجود دارد. مثلا می توانید یک روکش داشبورد یا آفتابگیر تهیه کنید، سعی کنید زیر درخت یا سایه یک ساختمان پارک کنید. اما چه کار دیگری می توانید برای محافظت از باتری ماشین در برابر گرمای ماه های طولانی تابستان انجام دهید؟ در این مقاله از به آنالیز روش های مراقبت از باتری خودرو در گرما می پردازیم تا بتوانید تابستان سال جاری بیشترین استفاده را از باتری خود ببرید و عمر باتری خودرو را افزایش دهید. با سرویس همراه باشید.

12 روش مراقبت از باتری خودرو در تابستان برای افزایش عمر آن

روش های مراقبت از باتری خودرو در گرما

اقدامات احتیاطی زیادی وجود دارد که باید در طول تابستان برای مراقبت از باتری خودرو در گرما انجام دهید. شاید جالب باشد بدانید با وجود اینکه بسیاری از رانندگان فکر می نمایند زمستان فصل اوج گرفتن مسائل مربوط به باتری خودرو است، اما هوای گرم بیشتر از هوای سرد، عمر باتری خودرو را کوتاه می نماید.

به گفته کارشناسان، در ماه ژوئیه نسبت به ژانویه، باتری های بیشتری از کار می افتند، چون گرمای تابستان می تواند عمر باتری را 33 درصد سریع تر از سرمای زمستان کاهش دهد. در واقع گرمای شدید می تواند فرایند خوردگی باتری ماشین را سرعت ببخشد.

1- باتری مرغوب خریداری کنید

برای خودرویتان یک باتری باکیفیت و مرغوب خریداری کنید تا بابت طولانی بودن عمر آن، خیالتان راحت باشد. باتری که می خرید باید در دماهای بالا دوام بیشتری داشته باشد. قدرت باتری باید بیش از 50 میلی آمپر باشد. بعلاوه مطمئن شوید که باتری کاملا خشک و تمیز بوده و به درستی نصب شده است. اطراف باتری باید کاملا فیکس و ثابت قرار گرفته شده باشند و روی آن ها با پوشش وازلین فاقد اسید، پوشانده شده باشد.

2- باتری خودرو را آنالیز کنید

منتظر نمانید کنار جاده گیر بیفتید تا مجبور شوید سلامت کلی باتری را آنالیز کنید. آنالیز باتری از نظر استهلاک و فرسودگی یک قدم مهم برای مراقبت از باتری خودرو در تابستان است. برای این کار، براکت ها را آنالیز کنید تا مطمئن شوید که باتری به مقدار کافی محکم است.

کابل های شل شده را سفت کنید چون براکت های شل طول عمر باتری را کوتاه می نمایند و می توانند به اجزای دیگر آسیب برسانند. بعلاوه، اگر براکت ها یا سینی ها به شدت دچار خوردگی شده اند، باید نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

ضمناً اگر باتری خودروی شما بیش از سه سال عمر دارد، هوشمندانه ترین اقدام این است که شرایط آن را آنالیز کنید و ببینید آیا احتیاج به تعویض دارد یا خیر!

3- جعبه باتری را آنالیز کنید

از بیرون قاب باتری یک نگاه کلی بیندازید تا ببینید آیا باتری دچار برآمدگی و ترک خوردگی شده است و یا مایع آن نشتی دارد؟ در این صورت باتری باید فورا عوض گردد. اگر باتری خودرویتان از نوع قدیمی تر با درپوش های متحرک در بالا است، هوای گرم می تواند باعث گردد مایع باتری داخل سریع تر تبخیر گردد. یک ایده خوب این است که باتری قدیمی خودرو را قبل از رانندگی در تابستان با یک باتری نو فلاش تاپ بدون احتیاج به تعمیر و نگهداری تعویض کنید.

4- سیستم خنک نماینده را بشویید

یکی دیگر از راه های مراقبت از باتری خودرو در روزهای گرم تابستان این است که سیستم خنک نماینده را به صورت دوره ای با مایع خنک نماینده تازه بشویید. این سیستم مهم به خاطر بی توجهی ممکن است به مرور زمان، خراب و اسیدی گردد. در نتیجه این اسیدیته می تواند شیلنگ ها و مهر و موم ها را از بین ببرد و در نهایت باعث آسیب رساندن و داغ شدن بیش از حد موتور خودرو گردد.

5- تسمه فن را آنالیز کنید

شل بودن تسمه فن می تواند توانایی شارژ باتری را کاهش دهد. اگر تسمه فن فرسوده یا ترک خورده است، آن را تعویض کنید. یک کمربند فن بادوام که بتواند به خوبی کار کند، تهیه کنید.

6- آب اضافه کنید

امروزه بیشتر باتری ها آب بندی شده اند و احتیاجی به نظارت بر سطح آب آنها وجود ندارد. با این حال، اگر باتری خودرویتان تا حالا تعمیر و آب آن آنالیز نشده است، در صورت لزوم از تعمیرکار خودرو بخواهید مقداری آب به آن اضافه کند. حتی با مراقبت و نگهداری خوب، عمر باتری خودرو، سه تا پنج سال است. اگر در مناطقی از کشور زندگی می کنید که دمای هوا بالا است، عمر باتری ممکن است حتی کوتاه تر گردد.

7- سطح الکترولیت را آنالیز کنید

به صورت مداوم باید سطح الکترولیت باتری را باز هم آنالیز کنید. باتری یک سطح مینیموم و ماکسیمم برای الکترولیت دارد و باید اندازه آن در داخل باتری چک گردد. در این مواقع باید کمی آب مقطر داخل باتری بریزید. برای این کار به هیچ عنوان از اسید یا آب شیر استفاده نکنید. باید در دمای بالا از آب مقطر بهره ببرید. از طرفی همزمان که الکترولیت ها بخار می شوند، اندازه اسیدیته افزایش می یابند. وقتی اندازه اسیدیته بالا باشد، باتری سولفاته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 10 میوه و سبزی برای کاشت در فصل تابستان

8- تعمیر و نگهداری صحیح را انجام دهید

با تغییر فصول، انجام تعمیر و نگهداری اصولی و منظم، مثل تعویض روغن، آزمایش باتری یا بازرسی کامل مکانیکی باید در دستور کارتان قرار بگیرد. چون این کارها باعث ارتقای عمر باتری خودرو خواهد شد. از طرفی با پیچیده تر شدن خودروها، توصیه نمی گردد که خودتان باتری خودرو را عوض کنید. در این مواقع، از متخصصین مکانیک خودرو یاری بگیرید.

9- خنک نگه داشتن باتری

درست است که باتری ها عمر مشخصی دارند ولی خنک نگه داشتن وسیله نقلیه، یک راه عالی برای افزایش طول عمر باتری خودرو در تابستان است. اگر نمی توانید خودرویتان را در پارکینگ پارک کنید، یک کانکس یا سایبان ماشین را برای این کار در نظر بگیرید. استفاده از روکش یا دودی کردن پنجره ها هم یک روش موثر برای جلوگیری از تجمع گرما در داخل کابین خودرو است.

10- از شارژ خودرو زیاد کار نکشید

باتری خودرو یک منبع تغذیه حیاتی برای سایر اجزای خودرو است. تجهیزاتی مثل جی پی اس، کولر، تلفن همراه، فندک، تبلت، سیستم صوتی خودرو و … همه به باتری متصل می شوند و در نتیجه اگر تابستان با خودرویتان سفر می کنید، یعنی از باتری هم بیشتر استفاده می کنید.

برترین کار این است که یک فست شارژر برای شارژ کردن موبایل و تبلت خود بهره ببرید. فقط از باتری خودرو برای شارژ کردن وسایل ضروری به کار ببرید. فقط به این موضوع دقت کنید که وقتی موتور خاموش است، هیچ چیزی را در باتری نگه ندارید.

11- زمان رانندگی را بیشتر کنید

برای مراقبت از باتری خودرو در گرما، در فواصل کوتاه رانندگی نکنید. اگر در مدت زمان کوتاهی، رانندگی و سریع خودرویتان را خاموش کنید، مبدل های خودرو در زمان کوتاهی بعد از آغاز به کار، دوباره خاموش می شوند. وقتی در مسافت های کوتاه رانندگی می کنید، استارت و ترمزهای متناوب می گیرید، این کار باعث کاهش عمر باتری خودرو می گردد.

12- باتری را طولانی مدت از خودرو بیرون نیاورید

اگر به هر دلیلی، باتری خودرو را خارج نموده اید، آن را به سرعت داخل ماشین جا دهید یا با یک باتری نو دیگر جایگزین کنید. خودرو باید به صورت مداوم تغذیه گردد تا قدرت آن از بین نرود یا کاهش پیدا نکند. اگر در خصوص نحوه متصل کردن باتری به خودرو اطلاعات جامعی ندارید، این کار را به متخصصان بسپارید تا به باتری و خودرو آسیبی وارد نکنید.

بیشتر بخوانید: روش های مراقبت از گوشی موبایل در فصل تابستان

سوالات متداول

برای خنک کردن باتری خودرو از چه آبی استفاده می گردد؟

برای این که باتری را خنک کنید، به جای اسید یا آب شیر، آب مقطر به کار ببرید.

باطری خودرو چقدر عمر می نماید؟

عمر باتری در حالت عادی بین 3 تا 5 سال است. اگر شیوه های مراقبت از باتری خودرو در گرما را رعایت نکنید، عمر آن کاهش پیدا خواهد نمود.

منبع: caasco

منبع: افق کوروش

به "12 روش مراقبت از باتری خودرو در تابستان برای افزایش عمر آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 روش مراقبت از باتری خودرو در تابستان برای افزایش عمر آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید