پوتین: آمریکا هم هواپیما به زمین نشاند تا مخالف خود را بازداشت کند اما جهان ساکت ماند

به گزارش وبلاگ صبوحا، آمریکا در سال 2013 هواپیمای حامل رییس جمهوری بولیوی را در اتریش به زمین نشاند تا ادوارد اسنودن مامور امنیتی فراری خود را بازداشت کند، اما اسنودن در هواپیما نبود.

پوتین: آمریکا هم هواپیما به زمین نشاند تا مخالف خود را بازداشت کند اما جهان ساکت ماند

ولادیمیر پوتین رییس فدراسیون روسیه در واکنش به اقدام دولت بلاروس در به زمین نشاندن هواپیمای حامل یکی از روزنامه نگاران مخالف این کشور ، نقدها کشورهای غربی نسبت به این حادثه را ناشی از طغیان احساسات توصیف نموده و ضمن بی اهمیت خواندن آنها، از الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی خود حمایت کرد.

به گزارش وبلاگ صبوحا به نقل از رویترز، پوتین که روز آدینه (دیروز) با لوکاشنکو در اقامتگاه خود در شهر سوچی ملاقات می کرد با اشاره به حادثه ای مشابه در سال 2013 در فرونشاندن هواپیمای حامل ایوو مورالس رییس جمهوری بولیوی در اتریش برای دستگیری ادوارد اسنودن مقاطعه کار امنیتی فراری آمریکا گفت: زمانی هواپیمای رئیس جمهوری بولیوی را مجبور به فرود کردند و او را از هواپیما بیرون آوردند و بعد هم هیچ، سکوت.

ملاقات دیروز (آدینه) پوتین و لوکاشنگو در اقامتگاه پوتین در شهر سوچی روسیه/ عکس: اسپوتنیک

اشاره پوتین به ماجرای فرونشاندن و بازرسی هواپیمای حامل ایوو مورالس در ژوئیه سال 2013 با فشار ایالات متحده آمریکا بود. در آن سال هواپیمای حامل مورالس در حال بازگشت از مسکو به کشورش در اتریش با فشار ایالات متحده آمریکا و به ظن حضور ادوارد اسنودن تحت بازرسی نهاده شد. مورالس را از هواپیما پیاده کردند و هواپیما را بازرسی کردند و پس از اینکه اسنودن را در هواپیما نیافتند اجازه پرواز مجدد به هواپیما دادند.

پیشتر وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به انتقادهای کشورهای اروپایی و غربی به دولت بلاروس بابت دستگیری روزنامه نگار مخالف، از اعمال استانداردهای دوگانه کشورها و رسانه های غربی در این زمینه انتقاد نموده است.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه لیستی از اقدام های مشابه ایالات متحده آمریکا و سازمان اطلاعات مرکزی این کشور(CIA) در زمینه فرونشاندن هواپیماها و یا ربودن مخالفان واشنگتن در اقصی نقاط جهان را یادآوری نموده و تاکید نمود اینکه رسانه های غربی در این موارد سکوت نموده و انتقاد نمی نمایند اما در موارد مشابه در کشورهای مستقل و مخالف آمریکا سروصدا می نمایند، ناشی از اعمال استانداردهای دوگانه است.

هفته گذشته جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره مقایسه رفتار دولت بلاروس با رفتار دولت آمریکا در 2013 در فرونشاندن هواپیمای مورالس، از دادن پاسخ صریح اجتناب کرد و تنها گفت: ما با تمامی شرکایمان در سراسر جهان همکاری می کنیم. من چیز دیگری نمی توانم به شما بگویم.

هفته گذشته دولت بلاروس پس از اطلاع از حضور یکی از روزنامه نگاران منتقد خود در پروازی بر فراز آسمان این کشور با تهدید یک جت جنگنده هواپیمای مسافربری شرکت رایان ایر را مجبور به فرود در فرودگاه مینسک نموده و رامان پراتاسویچ روزنامه نگار منتقد دولت بلاروس را دستگیر و روانه بازداشتگاه کردند.

این اقدام دولت بلاروس با انتقاد شدید کشورهای غربی روبرو شده و شرکت های هواپیمایی غربی اعلام نموده اند دیگر پروازی بر فراز آسمان بلاروس نخواهند داشت.

همچنین بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه شرکت های هوایی بلاروس اعمال تحریم نموده اند.

روز آدینه (دیروز) دولت روسیه مجوز عبور دو هواپیمای اروپایی از حریم هوایی این کشور را لغو کرد. این دو پرواز قرار بود در چارچوب تحریم حریم هوایی بلاروس، حریم هوایی روسیه را جایگزین نمایند که با مخالفت دولت روسیه روبرو شدند.

دولت روسیه مهم ترین متحد دولت بلاروس است. کشورها و رسانه های غربی رابطه خوبی با دولت بلاروس و شخص الکساندرلوکاشنکو ندارند و لوکاشنکو را آخرین دیکتاتور اروپا خطاب می نمایند.

منبع: عصر ایران

به "پوتین: آمریکا هم هواپیما به زمین نشاند تا مخالف خود را بازداشت کند اما جهان ساکت ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتین: آمریکا هم هواپیما به زمین نشاند تا مخالف خود را بازداشت کند اما جهان ساکت ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید