مالیات یک میلیون و 700 هزار مودی مالیاتی صفر شد

به گزارش وبلاگ صبوحا، مشاور عالی و مدیرکل دفتر ریاست و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سال گذشته با اجرای طرح عدالت مالیاتی، مالیات یک میلیون و 700 هزار مؤدی مالیاتی صفر شد؛ یعنی هیچ مبلغی از این اصناف به عنوان مالیات دریافت نشد.

مالیات یک میلیون و 700 هزار مودی مالیاتی صفر شد

مسعود میرزایی گفت: با تحقق عدالت مالیاتی در جامعه رسیدن به عدالت اجتماعی آسان تر شده و شکاف اجتماعی کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی در پی افزایش عایدی به هر نحوی نیست، اظهار کرد: معتقدیم که فعالان مالی باید متناسب با عایدی حقیقی خود طبق قانون، مالیات پرداخت نمایند تا عدالت مالیاتی در جامعه تحقق یابد.

میرزایی اعلام کرد: نظام مالیاتی علاوه بر تامین عایدی های دولت باید بر اساس اصل عدالت نیز عمل نموده و نباید هیچگونه اجحافی نسبت به مودیان صورت گیرد.

وی گفت: سیاست سازمان امور مالیاتی در شرایط فعلی فشار به مردم عادی نیست بلکه شناسایی و اخذ مالیات از افرادی است که فرار مالیاتی دارند و مالیات و حق دولت را پرداخت نمی نمایند.

مدیرکل دفتر ریاست و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: اعتقادی به اخذ مالیات با روش هایی مانند اجبار و زور نداریم همانطور که اعتقادی به عدم دریافت حقوق حقه دولت نداریم.

پزشکان سالانه به طور میانگین 18 میلیون تومان مالیات پرداخت می نمایند

مشاور عالی رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: پارسال پزشکان به طور میانگین 18 میلیون تومان مالیات پرداخت کردند این در حالی است که هر کارمند در سال به طور میانگین 20 تا 30 میلیون تومان مالیات به دولت پرداخت می نماید.

میرزایی اضافه نمود: در سال 1399 مجموع مالیات اخذ شده از صنوف و مشاغل در کشور 17 هزار میلیارد تومان بود که این مبلغ در اقتصاد کشور رقم ناچیزی است.

وی اظهار کرد: سال گذشته با اجرای طرح عدالت مالیاتی و آنالیز صحیح اندازه عایدی اصناف، مالیات یک میلیون و 700 هزار مؤدی مالیاتی صفر شد یعنی هیچ مبلغی از این اصناف به عنوان مالیات دریافت نشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای کاهش و حذف شکاف طبقاتی در جامعه باید به کسی ظلم نگردد، اضافه نمود: به معنی دیگر نباید از کسی مالیات اضافی گرفته گردد و نباید کسی به خود اجازه دهد مالیات قانونی و به حقه دولت را پرداخت نکند.

وی با اشاره اینکه یکی از کارکرد های نظری مالیات تنظیم گری مالی است، ادامه داد: گاهی برای حمایت و افزایش فراوری و رشد و رونق و توسعه معافیت مالیاتی در نظر گرفته می گردد.

فرار مالیاتی در کشور وجود دارد

مدیرکل دفتر ریاست و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بر اساس آنالیز های انجام شده هم اکنون نیز فرار مالیاتی در کشور وجود دارد.

میرزایی اضافه نمود: با توجه به آنچه امروز به عنوان مالیات وصول می گردد بدون شک فرار مالیاتی در کشور وجود دارد و کسانی هستند که در آمد کسب می نمایند، اما حق دولت را نمی دهند.

وی اظهار کرد: برای غلبه بر این مشکل سازمان امور مالیاتی روش های سنتی را کنار گذشته و از سال گذشته اقدام به شناخت پایایه های نو مالیاتی نموده است.

وی اعلام کرد: یکی از مهمترین علل افزایش تمکین مالیاتی به وسیله مودیان در سال گذشته این بود که دست سازمان امور مالیاتی با الکترونیکی و دیجیتالی کردن سیستم پر بود.

او اضافه نمود: امروز سیاست سازمان امور مالیاتی برای کم کردن شکاف مالیاتی این است که مالیات از فعالان مالی بر اساس اطلاعات و داده های دقیق که به وسیله تراکنش های حساب های بانکی، دستگاه های کارتخوان (پُز) و ارتباطاعات حساب های بانکی دریافت می گردد، اخذ گردد.

مدیرکل دفتر ریاست و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه شرکت هایی وجود دارند که فقط 10 درصد آنچه باید مالیات بدهند پرداخت می نمایند، ادامه داد: برای حل این مشکل و اخذ مالیات حقیقی و منصفانه از این شرکت ها اداره حسابرسی ویژه تشکیل شده است که می توان در صورت احتیاج این اداره حسابرسی ویژه را در سایر استان ها از جمله استان اردبیل راه اندازی کرد.

میرزایی با تاکید بر رعایت اخلاق و تکریم ارباب رجوع و مودیان گفت: باید همه با تنویر افکار عمومی و ارتقای فرهنگ مالیاتی کوشش نمایند تا اعتماد مودیان به سازمان امور مالیاتی افزایش یافته و تمکین مالیاتی در جامعه نهادینه گردد.

وبلاگ صبوحا مالی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مالیات یک میلیون و 700 هزار مودی مالیاتی صفر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالیات یک میلیون و 700 هزار مودی مالیاتی صفر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید