لامبورگینی ترین هیوندای!
به گزارش وبلاگ صبوحا، هیوندای در دو دهه اخیر، یکی از پیروز ترین و پرفروش ترین خودروسازان بین المللی بوده است و رشد بی سابقه آن، نتیجه مدیریت درست و سنجیده صاحبان آن بوده، به نحوی که با استخدام طراحان پیروز از سراسر جهان، پا در کفش بزرگان خودروسازی اروپایی و ژاپنی نموده است، تا جایی که امروزه برای اقتباس گرفتن و مقایسه کردن دو طرح خوب، به راحتی می توان نیم نگاهی به محصولات دو کارخانه هیوندای و کیا انداخت.
به لطف کیفیت ممتاز محصولات، و با توجه به اینکه در هر نسل این کیفیت بهتر شده است، تعداد هواداران خودروهای کره ای هرسال بیشتر از سال قبل می گردد. شاید این خودروها از نظر کیفیت و دوام به محصولات ژاپنی نرسند، اما واضح است که در مورد زیبایی یک سر و گردن از همنوعان ژاپنی خود بالاتر رفته اند.
به طور کل، شاید فقط نتوانند با محصولات مزدا مقایسه شوند، اما به نوعی می توان باور کرد که سازندگانی مانند سوبارو، سوزوکی و میتسوبیشی که زمانی محصولات شان زبانزد عام و خاص بود، هم اکنون در خوابی خرگوشی به سر می برند، نمی دانند، و یا نمی خواهند باور نمایند که دیگر گرد پیری بر روی خودروهایشان نشسته است. تنها با کمی بزک کردن در نمای عقب و جلو، و به لطف سابقه قدیمی خود و کیفیت کارایی، بازار خود را در دست دارند.
بعد از این مقدمهٔ کوتاه برمی گردیم به موضوع اصلی بحث خودمان که آنالیز یکی از پرطرفدارترین خودروهای سگمنت C کارخانه هیوندای که به عنوان هیوندای النترا معروفیت دارد. بعد از گذشت هفت نسل، هر بار که این خودرو به میدان وارد شده است، تغییرات شگرف و متفاوتی با خود داشته است. اما پیش از هر چیز، بیایید نیم نگاهی به این هفت نسل داشته باشیم.
بیشتر بخوانید: آنالیز طراحی مرسدس مایباخ S کلاس 2021
نگاهی به تکامل طراحی هیوندای الانترا
الانترا یک خودرو در سگمنت C، چیزی در ابعاد خودروی های کیا سراتو، رنو مگان، ب ام و سری 3 و مرسدس بنز C کلاس است. سگمنت C پرفروش ترین خودرو در بازار است؛ اتومبیلی است جوان پسند که برای خانواده های جوان با دو فرزند نوجوان بسیار مناسب است. به طور کل، این رده به نحوی طراحی می شوند که با توجه به قدرت کافی، دارای ایمنی مناسبی باشند و به طور کل هزینه نگهداری معقولانه ای هم داشته باشند.
اولین نسل هیوندای الانترااولین نسل از هیوندای النترا در سال های 1990 تا 1995 فراوری شد که خودرویی میان رده بود، چیزی مابین دو مدل اکسل و سوناتا با یک استایل محافظه کارانه با کمی گوشه های نرم تر نسبت به خودورهای آن موقع. این خودرو در همان بدو ورود مورد توجه جوانان نهاده شد و به مدد بی رقیب بودنش به خوبی فروش رفت. هنوز در گوشه های شهر، نمونه های آن را می توان مشاهده کرد.
نسل دوم هیوندای الانترانسل دوم این خودرو بین سال های 1995 تا 2000 فراوری شد که کمتر در ایران وارد شده است، اما از نظر استایل در آن موقع، برابر بود با سال هایی که فرم های استریم لاین ملایم و آمیبی شکل مد شده بود، چراغ های جلو و عقب بیشتر به سمت کنارها کشیده می شدند و ترکیب شیشه جلو، سقف و شیشه عقب، کمی نرم تر یک گنبد ملایم را تدائی می کردند. قطعات تکمیل نماینده تریم خودرو مانند فریم درب ها و خطوط کارکتر لاین بر روی آن نرم تر شده بودند و دیگر خطوط، تیز و جدانماینده نبودند.
نسل سوم هیوندای الانترانسل سوم الانترا که به وسیله کرمان خودرو هم فراوری و مونتاژ می شد، تحت نام آوانته در کشورمان عرضه شد که یکی از پرفروش های آن موقع بود. در کنار برادر کو چک تر خود تحت نام ورنا بعد از تحریم های ایران دیگر ساخته نشدند. امروزه، همان تعداد ساخته شده در بازار دست دوم هنوز برای خود مانور می دهند. از نظر استایل این نسل طرح خاصی داشت. از برخی از زوایا بسیار زیبا بود، اما گریل کم عرض و چراغ ها، یادآور خودروهای قدیمی جگوار و بنتلی بودند، با شولدر لاینی که به سمت جلو و عقب، حسی خمودگی را القاء می کردند، کمی سلیقه های سنین بالاتر را نشانه گرفته بودند.
نسل چهارم هیوندای الانترانسل چهارم هیوندای الانترا مابین سال های 2006 الی 2010 فراوری شد که باز هم تغییراتی بنیادی داشت. گرین هاوس کوتاه تر اما پروفیل کناری بلندتر که در آن موقع تبدیل به یک ترند روز شده بود هم در این نسل تاثیر گذار بوده است. خط شولدر لاین کمی مواج و به اصطلاح موشن لاین بود، گریل جلو پهن تر شده بود و در نمای عقب هم چراغ ها از حالت مثلثی خارج و کمی افقی تر شدند، اما گرایش همچنان به فرم های آمیبی، باعث شده بود که چراغ ها کمی شبیه ترکیب دو جسم مایع در کنار هم باشند. چیزی که در خودروهای آن موقع مانند ب ام و و مرسدس هم دیده می شد. قطعات تریم، مانند زه های سپر و درب ها حذف شده و جایگاه چراغ های جلو و عقب هم کمی بالاتر رفته بودند. درب صندوق کوتاه تر و دم اردکی، نتیجهٔ کشیده تر شدن فضای داخلی و عقب رفتن ستون پشتی خودرو بود.
بیشتر بخوانید: آنالیز طراحی سایپا P90
نسل پنجم هیوندای الانترااما در نسل پنجم مابین سال های 2010 تا 2015 که مصادف با ورود سر طراح کارخانه فولکس و آئودی به عنوان طراح محصولات هیوندای در کره بود، تغییرات شکل دیگری به خود گرفت و استایل خودرو به طور کل تغییر کرد. در اینجا فرم ها کمی حالت کشیدگی به خود گرفتند، چراغ ها به صورت تشدید یافته ای به طرفین کشیده شدند و این کشیدگی چشمان آرایش شده خانم ها را به بیننده تداعی می کرد. از دید من هیوندای الانترا نسل پنجم زنانه ترین خودروی آن سال ها بود. اتفاقاً این خودرو در تعداد قابل ملاحظه ای به ایران وارد و از آن استقبال خوبی هم شد. کلاً خودرو کشیده تر و پهن تر از نسل های گذشته بود که حس متفاوتی به آن می داد. تا جایی که دیگر می توان گفت رده بندی خودرو تا حدودی وارد سگمنت C پلاس شده بود. گلگیرها و ویل آرچ هایی که شبیه خودروهای تیونینگ شده، به سمت بیرون کشیده شده بودند، حس و حال متفاوتی به این محصول داده بود. خط بازشوی انتهایی درب های جانبی عقب با خط کات لاین سپر و صندوق عقب، هم ریتم شده بودند که به زیبایی آن به طرز عجیبی افزوده بود.
نسل ششم هیوندای الانترادر نسل ششم که در سال های 2015 تا 2020 عرضه شد، هیوندای کمی از چاشنی فانتزی بودن خودروهای خود و جلب توجه کردن کاست و با یک فیس لیفت ماژور نسل قبلی را با گریل جلوی بزرگتر که نسبت به زمین هم عمودی قرار می گرفت، تحت تاثیر خودروهای لکسوس و آئودی در آن موقع چهره ای جدی تر به محصول الانترای خود ارائه کرد. به عقب خودرو هم کمی خطوط افقی افزود و کمی آرام و قرار بیشتری به آن داد. خط کارکتر لاین که در نسل پیشین در عقب تشدید می شد، این بار کمی به جلوتر انتقال پیدا کرد و فرم عضله ای مانندی به خود گرفت. یکی دیگر از ترندهای روز هم وجود دو گریل کوچک در طرفین گریل اصلی به صورت فرم بومرنگی بود که در خود چراغ های مه شکن (Fog Lamp) را جا داده بود.
نسل هفتم هیوندای الانترااما آخرین نسل که در سال 2021 به جهان عرضه شده است، کل معادلات فرمی هیوندای را زیر سوال برد. در اینجا هیوندای بر فرم های برش خورده که یادآورده برش های الماس هستند، سعی دارد که حس لوکس تری به محصولات خود بدهد.
گریل جلو خواسته یا ناخواسته حس سوناتا های سری YF را به فکر آدم القا می نماید، با این تفاوت که ورودی های ذوزنقه ای و الماس مانند بزرگ آن که با یک ریتم پرسپکتیو مانند به طرفین کشیده شده است، به شدت اغراق آمیز تر و دارای کارکتر بیشتری است. این حرکت مانند تماشا جمجمه یک گاو وحشی از جلو است که در طرفین چراغ های اصلی جلو مانند شاخ های آن گاو ترکیب شده و حس و حال تهاجمی به خودرو داده است.
نمای روبروی هیوندای الانترا 2021آنالیز طراحی هیوندای الانترا 2021
کافیست این صورت خشمگین را در آینه وسط خودرو خود ببینید تا به صورت اتوماتیک برای باز کردن راه به لاین مجاور بروید! این حس هنگامی بیشتر می گردد که کل ترکیب گرافیک جلوپنجره و چراغ های خودرو به صورت اغراق آمیزی به سمت پایین کشیده شده و حس حمله گاو وحشی را می دهد. برش های مثلثی در جای جای بدنه این خودرو دیده می گردد، گریل های طرفین جلو هم با ترکیب همین مثلث ها در کنار هم تشکیل شده اند. اما در نمای جانبی، این فرم های کریستالی و مثلثی بیشتر از پیش نمود پیدا می نمایند.
نمای کناری هیوندای الانترا 2021در جایی که بیشتر خودروها همچنان با فرم های عضله ای در بازار سعی به اقوا کردن مشتری دارند، هیوندای کل معادلات را به هم ریخته است و با مشت های آهنین لامبورگینی وارد بازار شده، در جایی که کارکتر لاین های جانبی امروزه با یک منطق خاص ریتمیک هستند، ضرب ریتم الانترای تازه بیشتر شبیه موزیک های هوی متال و راک، ترکیبی از برش های الماسی است. خاصیتی که این فرم دارد این است که در همه حال شما انعکاسی از نور و سایه را در بدنه دارید. چیزی که چشم نوازی و جلب توجه خودرو را چندین برابر می نماید.
بیشتر بخوانید: نقد و آنالیز طراحی سایپا شاهین
نمای کناری هیوندای الانترا 2021گوشه بالایی درب صندوق، به طرز شدیدی به سمت عقب تمایل دارد، به نحوی که در نگاه اول شما احساس می کنید که صندوق عقب این خودرو مجهز به یک اسپویلر فوق العاده بزرگ شده است که در واقعیت چنین چیزی نیست. سقف خودرو با قوسی ملایم به سمت عقب رفته است و با شیشه عقب و سطح روی صندوق عقب در یک راستا است، به نحوی که یادآورنده خودروهای اسپرت بک یا جی تی های شوتینگ برک است.
نمای پشت هیوندای الانترا 2021در نمای عقب نیز (چراغ های ابرو قجری) که در نسل اول ارائه شد و امروزه تبدیل به یک ترند و گرایش در طراحی خودروهای مدرن شده، به خوبی در این مدل هم جای گذاری شده است، با این تفاوت که همچنان چاشنی مثلثی به آن اضافه شده، تا جایی که در طرفین به یک مثلث به سمت پایین چشم شما را راهنمایی می نماید و نمایانگر یک حرف H بسیار کشیده است.
قرار دادن جای پلاک در سپر خودرو در یک سطح مثلثی، باعث شده که جای کافی برای نهاده شدن نوشته لوگوس آرم الانترا به صورت کلمات جدا از هم در زیر چراغ، همچون سنت خودروهای انگلیسی شبیه رنجرور و … به خوبی خودنمایی کند. دیفیوزر خودرو با رنگ تیره در زیر سپر عقب به خوبی خودنمایی می نماید، اما همچنان محلی برای خروجی اگزوز دوگانه در طرفین ندارد. گویا طراحان به مرور زمان دارند چشم ها را عادت می دهند که به زودی بعد از تمام الکتریکی شدن خودروها، القانماینده این واقعیت باشند که این عنصر هم به صورت اتوماتیک از روی بدنه حذف شده و به تاریخ خواهد پیوست.
بیشتر بخوانید: نقد و آنالیز طراحی ام وی ام 315 پلاس
رینگ های پنج پره هیوندای الانترا 2021
نمای پشت هیوندای الانترا 2021
چراغ جلوی هیوندای الانترا 2021
چراغ جلوی هیوندای الانترا 2021
قبلی 1 از 4 بعدی
رینگ های پنج پره نیز که در ابعاد 15 تا 17 اینچ (بسته به امکانات قابل سفارش در سه کلاس اس ای، اس ای ال و لیمیتد) ارائه میگردد، با فرم های زاویه دار خود و ترکیب ذوزنقه ای و مثلثی به خوبی با خطوط بدنه سازگاری دارد. در یک نگاه از دید من هیوندای الانترا، لامبورگینی ترین هیوندای این روزها است. اگر در جایی خارج از ایران هستید و زورتون به خرید لامبورگینی نمی رسد، بد نیست که نیم نگاهی به الانترای تازه داشته باشید.
شما می توانید با مراجعه به بخش آگهی های خودرو در سایت وبلاگ صبوحا، از آخرین قیمت خرید و فروش هیوندای الانترا آگاه شوید.
منابع تصاویر استفاده شده:
- NetCarShow
- Motor1