تنها روستای زنده دنیا در دل صخره!

به گزارش وبلاگ صبوحا، آنچه که روستای تاریخی کندوان را از دیگر همتایان خود متمایز نموده، حضور و زندگی مردمی است که با تمام مسائل و سختی ها، روستای اجدادی شان را ترک ننموده اند و هر روز از سربالایی های میان خانه ها بالا می فرایند.

تنها روستای زنده دنیا در دل صخره!

کندوان به خانه های کله قندی اش مشهور است؛ خانه هایی که در دامنه ای از دامنه های کوه سهند در دره ای با صفا و سرسبز واقع شده اند. آب معدنی سبک و شفابخش اینجا باعث بهبودی بیماران کلیوی زیادی شده است. این روستا جزو سه روستای صخره ای جهان است و هم اکنون تنها روستای زنده صخره ای جهان. برای آشنایی با تنها روستای صخره ای جهان با ما در وبلاگ صبوحا همراه باشید.

معرفی روستای کندوان

این روستا به عنوان یکی از سه روستای صخره ای جهان، نام خود را در کنار کاپادوکیه ترکیه و داکوتای آمریکا به رخ می کشد. اما آنچه این روستا را از دیگر همتایان خود متمایز نموده، پویایی و زندگی مردمی است که با تمام مسائل و سختی ها، روستای اجدادی شان را ترک ننموده اند و هنوز و هر روز از سربالایی های میان خانه ها بالا می فرایند و برای تهیه مایحتاج خود سراشیبی و سربالایی روستا را بارها و بارها طی می نمایند. در روزهای نوروزی هم، مردم مهمان نواز این روستا، امکانات و مواد لازم پذیرایی نوروزی گردشگران را از پیش فراهم می آورند.

در تاریخ این منطقه این گونه نقل شده که نخستین کسانی که به کندوان پا گذاشته اند، ساکنان روستایی به نام حیله ور، که در دو کیلومتری غرب کندوان قرار داشته بوده اند که در قرن هفتم هجری برای در امان ماندن از حمله مغول ها به دشتی در مقابل کندوان فعلی مهاجرت نموده و در طول مدت زمانی به تدریج درون کران ها را حفاری نموده و پناهگاهی امن برای خود ساخته اند.

اگر به این دست مطالب علاقه مند هستید مطلب زیباترین جهت ریلی ایران کدام است؟ را هم بخوانید.

چرا کندوان؟

کلمه کندوان از دو کله (کند) و (جان) تشکیل شده که به زبان ترکی به معنی (ره) و جان به معنی (خود ئوز) است. با توجه به شرایط اقلیمی سرد و یخبندان و توپوگرافی سخت و ناهموار این منطقه، مردم توانستند با دستیابی به کران ها و ایجاد حفره در آن ها خود را در مقابل شرایط سخت اقلیمی حفظ نمایند. این امر موجب شده که کلمه جان در آخر کلمه کند به عنوان پسوند قرار گیرد و کلمه کند جان را به وجود آورد.

تنها روستای صخره ای جهان

کندوان یکی از سه روستای صخره ای جهان است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در جهان به شمار میرود. چراکه دیگر در ترکیه و آمریکا کسی در کاپادوکیه و داکوتا زندگی نمی کند. بعلاوه این روستا از نظر جاذبه های زمین شناسی و معماری دارای اهمیت است.

شیوه بنای خانه های این روستا از نوع معماری صخره ای به شکل مخروطی یا کله قندی است. بعضی از باستان شناسان قدمت این روستا را به دوره های پیش از اسلام نسبت می دهند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به داستان گورستان عجیب مازندران بزنید.

منبع: پیام دلتا

به "تنها روستای زنده دنیا در دل صخره!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها روستای زنده دنیا در دل صخره!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید