قدیمی ترین درخت های زنده جهان را بشناسید

به گزارش وبلاگ صبوحا، قدیمی ترین درخت های جهان را می شناسید؟ در جهان درخت هایی وجود دارند که سنی برابر با 300 میلیون سال دارند و هم اکنون بر روی کره زمین زنده هستند و زندگی می نمایند؛ سنی بالاتر از هر موجود زنده ای.

قدیمی ترین درخت های زنده جهان را بشناسید

مسن ترین انسانی که می شناسید، چندساله است؟ 80 ساله؟ 100 ساله؟ بر روی کره زمین درخت هایی وجود دارند که سنی میلیون ها برابر بیشتر از انسان ها دارند و هزاران واقعه تاریخی را شاهد بوده اند و اگر زبان باز می کردند، تاریخ بسیار طولانی را روایت می کردند.

در این مطلب به سراغ 10 درخت زنده قدیمی دنیا رفته ایم. این درختان قدیمی ترین درختان دنیا هستند که هم اکنون بر روی کره زمین وجود دارند و به حیات خود ادامه می دهند. یکی از این درختان معروف قدیمی، درختی است که قدمتی برابر با 385 میلیون سال دارد و در سال 2007 در نیویورک کشف شد. قدمت این درخت به دوره دوونین میانه برمی گردد.

البته درختان بسیار قدیمی هم وجود دارند که سن شان از قدیمی ترین درختان زنده هم بیشتر است، یکی از قدیمی ترین درختان دنیا که در حال حاضر زنده نیست، درخت ولر پیک در نوادا است.

بسیاری از درختان قدیمی در جریان یک تحقیق و کاوش کشف شده اند، در سال 1964 دانشجویی در فرایند تحقیق خود به قدیمی ترین درخت غیرکلونال دنیا رسیده بود.

درختان قدیمی و عجیب زیادی در سراسر دنیا وجود دارند، با ما همراه باشید تا این درختان را بهتر بشناسید:

درخت جایا سری ماها بودهی، باغ های ماهامونا، انورادهاپورا، سریلانکا

جایا سری ماها بودهی، قدیمی ترین درخت زنده دنیا است که در سال 288 قبل از میلاد کاشته شده است و در سال 2017 قدمتی برابر با 2304 سال دارد. در اطراف این درخت، درخت های انجیر وجود دارند و بسیاری از میمون ها از این درخت برای بازی استفاده می نمایند. دولت سریلانکا در سال 2014 محافظی در فاصله 500 متری این درخت کشید و کاشت هر گونه درخت و در فعالیتی در این منطقه را ممنوع بیان کرد.

درخت رئیس جمهور، جنگل بزرگ در پارک طبیعی کالیفرنیا، آمریکا

درخت بزرگ پارک طبیعی کالیفرنیا یا درخت رئیس جمهور، سومین درخت کهن سال زنده دنیا است که تنه آن حجم عظیمی دارد. در سال 2012 حجم تنه درخت به 1300 مترمکعب رسید. سن این درخت کهن سال 3.200 سال است.

الیوریا دو موچائو، موریسکاس، آبرانتز، پرتغال

الیوریا دو موچائو درخت زیتون اروپایی است که در کشور پرتغال قرار گرفته است و یکی از قدیمی ترین درختان زنده اروپا است. این درخت هم اکنون درخطر نابودی قرار گرفته است و خاک اطراف آن مساعد نیست. درخت های زیتون معمولا در یونان یافت می شوند، ولی این درخت یکی از قدیمی ترین درخت های زیتون در پرتغال است، نکته جالب اینجا است که الیوریا دو موچائو با 3350 سال سن هنوز زیتون فراوری می نماید.

ال گرن آبلو، پارک ملی آلرکه کوسترو، شیلی

درخت ال گرن آبلو سنی برابر با 3622 سال دارد. این درخت در دسته ای از درخت ها بانام فیتزرویا کاپرسوئید قرار گرفته است و چارلز داروین از این درخت نمونه برداری نموده است.

لانگرنیو، ولز شمالی، انگلستان

درخت لانگرنیو، درختی قدیمی با 4.000 تا 5000 سال سن است که در روستای لانگرنیو در ولز شمالی قرار گرفته است. تنه اصلی درخت از بین رفته و تنها جوانه های رشد نموده آن به جای مانده است.

به دست آوردن سن دقیق درخت بسیار سخت است، ولی بر اساس تحقیقاتی که در سال 2002 انجام شد، درخت سنی برابر با 4000 تا 5000 سال دارد.

متاسلاه، کوهستان سفید، کالیفرنیا، آمریکا

کوهستان سفید در آمریکا یکی از بکرترین نقاط کره زمین است که درختانی با سن های زیاد در این منطقه پیدا می شوند. درخت متاسلاه دومین درخت قدیمی این منطقه است که سنی برابر با 4845 سال دارد.

این درخت در سال 2012 عنوان قدیمی ترین درخت غیر کلونال دنیا را به خود گرفت.

هارا کهنسال، کوهستان سفید، کالیفرنیا، آمریکا

هارا کهن سال یکی از قدیمی ترین درختان دنیا است که در کوهستان سفید آمریکا قرار گرفته است و قصه ای قدیمی پشت آن وجود دارد. کاج بریستلوکن یکی از قدیمی ترین گونه های کاج است که در کوه های کالیفرنیا و یوتا یافت می گردد.

درخت هارا قدمتی برابر با 5067 سال دارد که به عنوان یکی از قدیمی ترین درخت های غیرکلونال دنیا شناخته شده است. درخت هارا یکی از مرموزترین و قدیمی ترین درخت های دنیا است که مکان آن بر روی هیچ نقشه ای معین نیست و هیچ تصویری از آن ارائه نشده است، تصویری که در قسمت بالا قرار داده شده، نمایشی است.

تجی کوکو کهن سال، پارک ملی فولوجالت، سوئد

درخت تجی کوکو سنی برابر با 9558 سال دارد که به عنوان یکی از پیرترین درخت های زمین شناخته می گردد. ریشه ها و تنه این درخت طی سال ها هزاران بار بازیابی شده است.

تجی کوکو به عنوان سومین درخت غیرکلونال دنیا شناخته می گردد و بعلاوه قدیمی ترین درخت از نوع نوئل نروژی یا همان کاج بلند است. در بخش های دیگری از پارک ملی فولوجالت گیاهان مختلفی پیدا می گردد که قدمتی برابر با 8.000 سال دارند.

جوروپا اوئاک، شهرستان ریورساید، کالیفرنیا، آمریکا

جوروپا اوئاک یکی از قدیمی ترین گونه های گیاهی دنیا و آمریکا است که در دسته بلوط ها قرار گرفته است، در سال های گذشته در جنگل های ریورساید آتش سوزی هایی رخ داد که باعث آسیب رسیدن به بافت درختان این منطقه شد، گیاهان منطقه قدمتی برابر با 13000 سال دارند.

پاندو، جنگل ملی فیش لیک، یوتا، آمریکا

پاندو یکی از محکم ترین و قدیمی ترین درختان دنیا است. سن پاندو چیزی حدود 80000 سال است و سنگین ترین درخت پاندو وزنی برابر با 6,000,000 کیلوگرم دارد، درواقع به عنوان سنگین ترین موجود زنده دنیا شناخته شده است.

منبع: کجارو / culturesouthwest.org.uk

به "قدیمی ترین درخت های زنده جهان را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین درخت های زنده جهان را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید