غارهای دیدنی ایران

به گزارش وبلاگ صبوحا، چال نخجیر در هشت کیلومتری شمال نراق در استان مرکزی قرار گرفته و جزو غارهای مرطوب افقی است. قدمت این غار، به هفتاد میلیون سال قبل و دوره ی سوم زمین شناسی بر می شود. چهارده کیلومتر از دالان ها و راهرو های آن ایمن سازی و هزار و دویست متر آن کف سازی و نورپردازی شده و آماده ی بازدید برای عموم است. درون غار عموماً

غارهای دیدنی ایران

غارهای دیدنی ایران

نویسنده:سحر سعیدیان

در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر غارهای دیدنی ایران را معرفی کنیم تا دوستداران طبیعت با جاذبه های توریستی ایران بیشتر آشنا شوند.

غارچال نخجیر

چال نخجیر در هشت کیلومتری شمال نراق در استان مرکزی قرار گرفته و جزو غارهای مرطوب افقی است. قدمت این غار، به هفتاد میلیون سال قبل و دوره ی سوم زمین شناسی بر می گردد. چهارده کیلومتر از دالان ها و راهرو های آن ایمن سازی و هزار و دویست متر آن کف سازی و نورپردازی شده و آماده ی بازدید برای عموم است. درون غار عموماً کریستالیزه بوده و دیواره های آن پوشیده از اسفنج بلورین است. غار دالان ها، دهلیزها، کریدورها و ترازهای متعدد و حوضچه های آب زیبایی دارد و نمونه های نادر رسوبات دولومیتی به میزان قابل توجهی به صورت لایه های سفید کف این راستاها را پوشانده اند.

غار علیصدر

این غار در هفتاد و پنج کیلومتری شمال غربی استان همدان در مجاورت روستای علیصدر از توابع کبودر آهنگ واقع شده و زمان شکل گیری آن مربوط به دوران دوم زمین شناسی است. غار علیصدر از سال 1342 مورد کاوش قرار گرفته و تا به حال 12/4کیلومتر آن شناسایی شده است. این غار بزرگترین غار آبی جهان و از معدود غارهایی است که به راحتی می گردد در آن قایق رانی کرد. آب آن از قنات ها و چشمه های آب زیر زمینی منشا می گیرد و محوطه ی اصلی غار از شمار زیادی تالار بزرگ و کوچک پیچ در پیچ شکل گرفته که از طریق ی راهروها و دالان ها به هم متصل شده اند. سقف غار که در مناطقی به ارتفاع ده متر از سطح آب می رسد از رسوبات کربنات کلسیم خالص و مخلوط به اشکال مختلف تزئین شده است.

غار قوری قلعه

در فاصله ی هشتاد و هفت کیلومتری کرمانشاه به سمت پاوه، به عمیق ترین غار آسیا می رسیم که عمرش به 65 میلیون سال می رسد و حدود سی سال قبل مورد شناسایی قرار گرفته است. از زیر این غار تونل مانند، آبی با عمق دو متر جاری است و فعالیت های رسوبات آهکی منجر به تشکیل استلاکتیت ها و استلاگمیت های بسیار زیبا و تالارهای متعدد و راستاهای دیدنی شده است. در حال حاضر حدود پانصد متر از این غار سیزده کیلومتری، شامل تالارهای مریم و کوهان شتر ایمن سازی و نورپردازی شده که آماده ی بازدید عموم است. از خصوصیات این غار وجود آثار زندگی از حدود هشت هزار سال قبل تا به حال در این محل است که از آن ها می توان جمجه ی مربوط به دوره ی پارینه سنگی، دو قطعه شی ء کتیبه دار دوره ی ساسانی، ظروف نقره یی بیضی و مدور منقوش به پرندگان در حال شکار و طرح اسطوره یی شیر، نقش تزیینی اسلیمی و گل های لوتوس را نام برد.

غار کتله خور

در هشتاد کیلومتری جنوب خدابندهدر دامنه کوه ساقیزلودر جنوب شرقی شهر گرماب از استان زنجان غار کتله خور قرار گرفته است. این غار که در صد کیلومتری غار علیصدر قرار گرفته و عمری معادل آن دارد، در ابتدا حاوی آب بوده ولی تشکیل طبقات، منجر به نفوذ آب به طبقات زیرین شده و به غاری تقریباً خشک تبدیل شده است. غار در سال1340 از طریق کمالی زنجانی به ثبت رسیده و در سال 1365 مورد کاوش اساسی قرار گرفته است. تا به حال حدود سی کیلومتر از دالان های متعدد آن شناسایی شده و راستای تقریباً دو کیلومتری برای بازدید آماده است.رسوبات آهکی زیبایی که در برخی نقاط به هم رسیده، نقش ستون را برای غار در دالان ها، دهلیزها، و تالارهای غار بازی می نمایند. میدان شیر خوابیده، میدان بیستون، میدان چهلستون، سه راهی کوهی، میدان پنج شیر تالار عروس و...قسمتی از زیبایی های این غار است. در میدان ستون ها در کوی هفت دستگاه، هفت قندیل در کنار همدیگر قرار گرفته اند که با ضربه زدن به هر کدام صدای یک نت موسیقی به گوش می رسد. غار کتله خور از غارهای منحصر به فرد چند طبقه ی جهان است که تا به حال سه طبقه ی آن شناسایی شده و گمان می برند که هفت طبقه داشته باشد. صد متر ابتدایی غار محل زندگی انسان های نخستین بوده و هشتاد اسکلت پیدا شده از آن ها همچنان در این محل نگهداری می گردد.

غارسهولان

این غار در سی و پنج کیلومتری شهرستان مهاباد از استان آذربایجان غربی قرار گرفته و قدمت آن به دوران دوم زمین شناسی و حدود هفتاد میلیون سال قبل می رسد. در زبان کردیسهولبه معنای یخ و کنایه یی از زمستان های سخت محل است. اولین بار زاک مورگان(نود سال قبل) با یاری اهالی محل از راه آبی وارد غار و از سمت خشکی آن خارج شده است و نقشه یی از غار کشیده که تا حدودی با غار مطابقت دارد. این غار از غارهای آبی -خاکی است که سیصد متر از راستا آبی و دویست و پنجاه متر از راستا خشکی آن کشف شده است.

غار در ارتفاع دو هزار متری قرار گرفته و هوایی سرد و مرطوب دارد. از دهانه ی ورودی لانه ی کبوتران که وارد می شویم باید 106 پله به سمت پایین رفته تا به اسکله ی قایق ها برسیم و بعد از سه تالار و راهرو گذشته و در طی راستا از رسوبات آهکی که به اشکال متنوع و زیبا شکل گرفته اند مثل خوشه انگور، هشت پا، لاک پشت، دلفین و... می گذریم تا به تالار اصلی که چهارمین و بزرگترین تالار است برسیم. پس از آن به قسمت خشکی و دالان ها ی تنگ و باریک رسیده و از دهانه ی فرعی کونه مانلان پس از بالا رفتن از 170 پله خارج می شویم. پیدا شدن سفال هایی مربوط به دوره ی اشکانی و جام مسی پیه سوز دوره ی ایلخانیان نشانه های استفاده از این غار در قدیم الایام است. در دوره ی معاصر نیز روستاییان به خاطر تجاوزات روس ها مدتی در این غار زندگی نموده اند.

منبع:نشریه 7 روز زندگی، شماره 116.

منبع: راسخون

به "غارهای دیدنی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غارهای دیدنی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید