روزگار تلخ باغ هایی که قبرستان خودرو شدند ، پیشنهاد باغداران به شهرداری برای نجات درختان

به گزارش وبلاگ صبوحا، در محله طرشت کمتر نشانی از آن باغ های انبوه چند دهه پیش میوه های نوبرانه اش وجود دارد.اگرچه هنوز طرشت سرسبز است و کوچه های باصفا کم ندارد اما بسیاری از باغ های بزرگ آن در چند دهه اخیر قربانی کم آبی،بی توجهی مالکان شده و حتی بعضی از باغ ها اکنون به گاراژ ماشین های اسقاطی، صافکاری و... تبدیل شده اند.

روزگار تلخ باغ هایی که قبرستان خودرو شدند ، پیشنهاد باغداران به شهرداری برای نجات درختان

وبلاگ صبوحا - حسن حسن زاده: می گویند چون محله طرشت سرسبزی رشت را داشته، ناصرالدین شاه اسمش را طرح رشت گذاشت و نام این آبادی سرسبز هم در گذر زمان به طرشت تغییر کرد. محله ای که روزگاری ییلاق تهرانی ها بود و روزهای آخر هفته در باغ ها و کوچه باغ های سرسبزش جا برای سوزن انداختن نبود، حالا سال هاست که حال و روز خوشی ندارد. بسیاری از باغ های قدیمی به دلایل مختلف از بین رفته اند و باغ های به جامانده هم یا گاراژ ماشین های اسقاطی شده اند و یا در اثر بی توجهی مالکان، نفس های آخر خود را می کشند.

گزارش های خواندنی بیشتر را اینجا ببینید

کم آبی بلای جان باغ های طرشت

در محله طرشت از هر کدام از باغ داران قدیمی درباره دلیل اصلی خشک شدن باغ های بزرگ طرشت بپرسید، از قطع شدن آب قنات های بالادست و خشکیدن چاه های آب می گویند. رضا طرشتی نژاد شورایار محله طرشت می گوید: از وقتی بوستان نهج البلاغه، پل یادگار امام و پارک پردیسان ساخته شد، مسیر قنات های بالادست محله تغییر کرد و آب قنات ها و چاه های طرشت هم به روی باغ ها قطع شد. کم آبی اکنون بزرگ ترین معضل باغ های طرشت است. روزگار بد باغ های طرشت، دلایل دیگری هم دارد. علی عابدینی یکی دیگر از اهالی قدیمی محله می گوید: از صدها باغ بزرگ طرشت حالا دیگر حدود 50 قطعه زمین مشجر به جای مانده که حال و روز آنها هم خوب نیست. از 5 قنات طرشت 3 قنات خشک شده و آبیاری باغ ها با آب قنات مرزداران انجام می گردد. اما مشکل اینجاست که آب این قنات در مسیر رسیدن به طرشت با فاضلاب مخلوط می گردد و در نتیجه این مورد هم یکی از دلایل خشکیدن درختان است.

باغ میوه یا خوابگاه ماشین ها؟

باغ های به جامانده طرشت هم حال و روز خوشی ندارند. تغییر کاربری غیرمجاز برخی از باغ ها و اجاره آنها به صاحبان مشاغل دیگر، یکی دیگر از عوامل اصلی خشکیدن درختان این باغ هاست. طرشتی نژاد می گوید: در گذشته باغ های میوه طرشت معروف بود؛ از توت و زردآلو تا انواع میوه های نوبرانه. باغ داران از این راه ارتزاق می کردند و کار و بارشان خوب بود. اما کم آبی به بسیاری از آنها آسیب زد و باغ داری هم از رونق افتاد. در نتیجه برخی از مالکان باغ ها، ملک خود را به مشاغل دیگر اجاره دادند. سراغ یکی از باغ های قدیمی طرشت می رویم. از فراز ساختمان های اطراف، ده ها دستگاه خودروی اسقاطی پشت حصار باغ دیده می گردد. عابدینی می گوید: برخی از مالکان منبع درآمدی جز باغ داری ندارند و با توجه به مسائل موجود، متاسفانه برخی از آنها مجبور شده اند به صورت غیرقانونی باغ نیمه جان خود را به گاراژ خودروهای اسقاطی، صافکاری ها، کارواش و... اجاره بدهند که همین مسئله هم حیات درختان به جامانده را به خطر انداخته است. در واقع باغ هایی که روزگاری عطر آلو و زردآلو در آن می پیچید حالا قبرستان ماشین های اسقاطی شده.

یک پیشنهاد سازنده

حال و روز ناخوش باغ های طرشت، عامل دیگری هم دارد. بسیاری از باغ ها مالکان ورثه ای دارند و تعدد مالکان هم به معنای رها شدن باغ و در نتیجه خشکیدن درختان آن است. طرشتی نژاد می گوید: در طرشت باغ هایی داریم که 70 و 90 مالک ورثه ای دارند. این مالکان انگیزه ای برای رسیدگی به باغ ندارند و در نتیجه این درختان هستند که قربانی می شوند. معتمدان و باغ داران قدیمی محله اما پیشنهادی برای حل این مسائل و افزایش انگیزه مالکان برای نگهداری از باغ ها دارند. طرشتی نژاد می گوید: چند سال پیش مالک یکی از باغ ها با طی مراحل قانونی مجوز فعالیت یک رستوران کوچک را در باغش گرفت و با درآمدزایی از ملکش حسابی به درختان هم رسیدگی می نماید. حالا که دیگر کار باغ داری مثل گذشته ها سکه نیست و برخی از باغ داران انگیزه ندارند، اگر شهرداری در تعامل با مالکان اجازه حفظ باغ و راه اندازی چنین کسب و کارهایی را بدهد، دیگر شاهد از گاراژ شدن باغ ها هم نخواهیم بود.

  • راز درخت تا

منبع: همشهری آنلاین

به "روزگار تلخ باغ هایی که قبرستان خودرو شدند ، پیشنهاد باغداران به شهرداری برای نجات درختان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزگار تلخ باغ هایی که قبرستان خودرو شدند ، پیشنهاد باغداران به شهرداری برای نجات درختان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید