حسگری که ضربه مغزی را با دقت ردیابی می نماید

به گزارش وبلاگ صبوحا به نقل از نیواطلس، یکی از موارد خطرناک در ورزش هایی که ممکن است به ضربه مغزی منجر گردد، این واقعیت است که ورزشکان ممکن است حتی متوجه آن نشوند. بنابراین دنبال دریافت خدمات پزشکی مورد نظر نخواهند بود.

حسگری که ضربه مغزی را با دقت ردیابی می نماید

به همین دلیل حسگر جدیدی ابداع شده که وقوع ضربه مغزی را به ورزشکاران یا مربیان آنها هشدار می دهد. این حسگر به جای سر روی گردن آنها قرار می گیرد.

هرچند تا کنون چند گروه کلاه های ایمنی مجهز به حسگرهایی ابداع نموده اند که نوع ضربه های مرتبط با ضربه مغزی را ردیابی می نمایند، اما چنین دستگاه هایی 100 درصد قابل اعتماد نیستند. در بعضی موارد ممکن است در حالی که هیچ ضربه مغزی اتفاق نیفتاده، گجت های مذکور هشدار اشتباه صادر نمایند یا ضربه و جراحتی را حس ننمایند.

پروفسور نلسون اسپولودا از دانشگاه ایالتی میشیگان متوجه شد هنگامیکه بازیکنان فوتبال در کالج دچار ضربه مغزی می شوند، سر آنها به سرعت به یک سمت حرکت می نماید. او با همکاری یکی از فارغ التحصیلان این دانشگاه یک حسگر به شکل وصله نازک چسبنده ابداع کرد که قادر به ردیابی این حرکت گردن است.

نمونه اولیه وصله حسگر مذکور به میزان یک بانداژ کوچک با ضخامت 0.1 میلیمتر است. بعلاوه در حسگر از مواد پیزوالکتریک استفاده شده که هنگام کشیده یا فشرده شدن، بار الکتریکی فراوری می نماید. داده های بار الکتریکی پس از انتقال به یک رایانه، تحلیل می گردد و به این ترتیب وقوع رویدادی که به ضربه مغزی منجر گردد، تعیین خواهد شد.

حسگرهای سرعت سنج در آزمایش ها روی یک سر عروسکی نصب شدند. از سوی دیگر حسگرهای بانداژی نیز جلو، عقب و دو طرف گردن نصب شدند. سپس سر عروسکی از فاصله 0.6 متری روی زمین سقوط کرد.

هنگام خوانش داده های وصله و مقایسه آن با اطلاعات حسگرها، تعیین شد دو سیستم در ردیابی ضربه های منجر به ضربه مغزی عملکرد یکسانی دارند. با این وجود حسگرهای ابداعی برخلاف حسگرهای سرعت سنج که در کلاه ایمنی یکپارچه می شوند، تحت تاثیر عوامل مختلف خوانش اشتباه از داده ها ارائه نمی نمایند.

این محققان اکنون مشغول آنالیز روش های جدیدی برای طراحی وصله مانند مجهز کردن آن به فرستنده هستند که به طور بی سیم داده ها را به رایانه یا موبایلی در نزدیکی انتقل می دهد.

تحقیق مذکور در ژورنال ساینتیفیک رپورتز منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "حسگری که ضربه مغزی را با دقت ردیابی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسگری که ضربه مغزی را با دقت ردیابی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید